Koreanske Kia har slått seg opp gjennom å tilby fornuftige biler – til gunstige priser. De siste årene har de også satset mer og mer på design, og i høst kommer en bil som virkelig viser hvor langt de har kommet på det området.

Da er det nemlig klart for lansering av den super-sporty sedanen Stinger.

Kia viste den første gang på bilutstillingen i Detroit på starten av 2017. Der vakte den stor oppsikt. Så hadde den Europa-premiere i Geneve i mars.

Blir en spydspiss

Lanseringen i Norge er satt til månedsskiftet oktober/november. Men nå har ett av de aller første eksemplarene av Stinger vært på en lynrask tur i Norge.

Mette Simonsen Sauge er informasjonsansvarlig hos Kia Bil Norge.
Mette Simonsen Sauge er informasjonsansvarlig hos Kia Bil Norge.

– Vi har fått hit en av de to bilene som sto utstilt i Geneve. Den er kjørt i lukket transport opp fra Tyskland, og returnerer dit etter to dager på norsk jord. Nå har forhandlerne fått stifte bekjentskap med en modell vi vet mange gleder seg stort til å få inn i utstillingslokalene sine, sier Mette Simonsen Sauge som er informasjonsansvarlig for Kia i Norge.

Hun legger til:

– For oss er dette først og fremst en viktig imagebygger. Stinger blir spydspissen i modellutvalget vårt. Her handler det om design og sporty kjøregenskaper. Vi tror det blir en bil for de som verdsetter disse to tingene høyt, samtidig som de ønsker å skille seg ut.

Så sporty kan en sedan være! Kia flytter designgrenser i denne klassen med sin Stinger.
Så sporty kan en sedan være! Kia flytter designgrenser i denne klassen med sin Stinger.

Denne godbiten får vi ikke kjøpe

Rundt 750.000 kroner?

– Vet dere noe om priser?

– Nei, det er for tidlig. Denne bilen er jo ikke engang typegodkjent ennå og salget har heller ikke startet i noen markeder. Men det er klart at det ikke blir noen utpreget billig bil, sier Simonsen Sauge.

Den mest aktuelle motoriseringen for Norge blir nok 2,2-liters dieselmotor på 200 hestekrefter. I kombinasjon med 4x4 kan vi tippe at den prismessig havner rundt omkring det Kias store SUV, Sorento, koster med tilsvarende drivlinje. Da er vi på et sted rundt 750.000 kroner.

Her er oppfølgeren til en stor Norges-suksess

Kia Stinger er en snartur i Norge, så kommer den tilbake til lansering i høst.
Kia Stinger er en snartur i Norge, så kommer den tilbake til lansering i høst.

Deres raskeste bil

Stinger kommer også med 2-liters bensinmotor på 225 hestekrefter (og bakhjulstrekk). Øverst på motorfronten, troner en V6 bensinmotor på 3,3 liter og 370 hestekrefter. Den får du både med bakhjulstrekk og 4x4. Og det er grunn til å vente en solid mengde avgiftskroner på denne!

Stinger blir den raskeste bilen produsert av Kia noensinne. Bak designet står en mann som har vært utrolig viktig for Kia i mange år. Han heter Peter Schreyer og har en fortid hos blant andre Volkswagen og Audi. Det ble sett på som et lite kupp da Kia hentet ham over, og Schreyer har virkelig innfridd. Nå har han tittelen president og er ansvarlig for alt design hos Kia og søstermerket Hyundai.

Kia har dratt til innvendig også, som de må i denne klassen.
Kia har dratt til innvendig også, som de må i denne klassen.

Er dette Norges tryggeste bilkjøp?

BMW-referanse

Stinger blir en av verdens mest sporty og særpregede sedaner. Samtidig har Schreyer valgt linjer som bryter klart med de tyske premiumprodusentene. Stinger har blitt sammenlignet med biler som Fisker Karma og Tesla Model S, samtidig som noen elementer av designet hinter mot Maserati.

Schreyer er forresten ikke den eneste Kia har hentet fra tysk bilindustri. Albert Biermann kom fra BMW til Kia i desember 2014. Han er ansvarlig for oppsett og kjøreegenskaper på Stinger, sammen med et team av ingeniører i Korea og på Nürburgring testsenter.

Kia lover her svært involverende kjøregenskaper, det er nok all grunn til å tippe at BMWs modeller har vært en referanse underveis i utviklingen.

Her er testen av en annen sportslig Kia

I strupen på tysk premium, se mer i videoen under: