Her kommer du ikke inn – men det finnes en løsning

COMO, ITALIA (Broom TV 2): Her står herlighetene i kø!

Endel folk surrer omkring lørdag morgen på Villa D'Este. Da er utstillingen stengt for publikum. Ihvertfall nesten...
Endel folk surrer omkring lørdag morgen på Villa D'Este. Da er utstillingen stengt for publikum. Ihvertfall nesten...

Lordens blogg er fylt med personlige betraktninger, et lite sideblikk på alt det spennende som skjer i bilverdenen. Denne gang skal det handle om den mest fasjonable bilutstillingen i vår verdensdel: Concorso d’Eleganza Villa d’Este i Como, Italia.

Concours-utstillinger, eller Concorso på italiensk, er bilutstillinger hvor det (som oftest) handler om biler med utsøkt stamtavle og i superflott tilstand. Her nytter det lite å hevde at du har verdens mest strøkne Opel Astra eller verdens fineste VW Passat, ingen vil være interessert i å høre på dine argumenter.

Vanlige personbiler kan du altså bare glemme, men sjeldne klassikere fra «vanlige» merker kan av og til dukke opp. En annen ting er alder. Nyere enn syttitall kommer ikke på tale, i hvert fall ikke ennå. Men det skulle ikke forbause meg om åttitallere dukker opp om noen år.

Siden gjennomsnittskostnaden på de utstilte bilene er rimelig høy, forventes det en viss stil når man ankommer med bilen. Treningsbukse og hettegenser vil nok medføre at arrangøren tar noen ord på privaten med bileieren.

Men her må det legges til, at dette ikke er et treff hvor du bare kan møte opp med bilen din. Man må være spesialinvitert, og kun 50 biler blir invitert hvert år. Det betyr at rent prestisjemessig er det få utstillinger i verden som kan matche Villa D’Este.

Denne 1920 Ballot 3/8 LC deltok både i Grand Prix løp (den vant Italia GP i 1921), samt Indianapolis 500 i 1920 og 1922 (den ble nummer tre i 1922). En superheftig maskin!
Denne 1920 Ballot 3/8 LC deltok både i Grand Prix løp (den vant Italia GP i 1921), samt Indianapolis 500 i 1920 og 1922 (den ble nummer tre i 1922). En superheftig maskin!

Lå nede for telling

Beliggenheten ved Como gjør de naturlige kulissene ekstremt vakre, og sjøen, fjellene og de gamle ærverdige bygningene danner et magisk bakteppe til selve bilutstillingen. Første gang man prøvde seg på et slikt arrangement var i 1929, og siden den gang har mange fantastiske biler vært utstilt her. BMW innså verdien av dette, og trådte inn som hovedsponsor i vårt århundre.

Spår at elbilene skal bli mye billigere

Da lå utstillingen nede for telling, men med BMWs koster og kluter, reiste den seg opp på rekordtid, og slo knock-out på alle andre Concorso-utstillinger i Europa. Noen fryktet at BMW ville gjøre utstillingen for kommersiell, men det motsatte har vært tilfellet. Takket være gjengen fra München har utstillingen økt sin markedsverdi betraktelig, samtidig som man har bevart alt av eleganse og klasse.

En mektig 1939 Horch 853 A Sportcabriolet: Et herlig syn! 
En mektig 1939 Horch 853 A Sportcabriolet: Et herlig syn! 

To ulike steder

Det finnes ulike premier for bilene, hvor de to gjeveste er en hovedpris, og juryens pris, men disse er nok mest interessant for bileierne. For publikum som er til stede spiller ikke det noen stor rolle. De kommer for å se nydelige, spektakulære biler man ikke ser andre steder.

Har du selv lyst å ta turen, er det verdt å merke seg at kun søndag er åpen for publikum, mens lørdag bare er for pressen, og utstillingen er også på to ulike steder de to dagene: Villa D’Este på lørdag, og Villa Erba på søndag (de er ikke så veldig langt fra hverandre, men Villa D’Este tilbyr den mest spektakulære bakgrunnskulissen).

Det betyr også at det er langt mer behagelig å spankulere rundt på lørdag, siden det er mye mindre folk. På søndag er det tross alt opp til 10.000 personer til stede. Så hva gjør man hvis man er vanlig publikummer, som heller ønsker å traske rundt på Villa D’Este på lørdag? Vel, det finnes en løsning, men spesielt billig er den ikke. Det selges nemlig såkalte VIP-billetter.

Det er ikke noe som blir markedsført i særlig grad, men de er der. Som vanlig når det er snakk om VIP-billetter, er prisen av det stivere slaget. 475 Euro, eller ganske nøyaktig 4500 kroner akkurat nå, for en billett. Det er mye penger for en billett til en bilutstilling, men da får du også en helt unik atmosfære med på kjøpet, en fantastisk beliggenhet, og muligheten til å vandre rundt 50 av planetens mest fantastiske biler uten altfor mange rundt deg. Det er faktisk verdt en del kroner for mange.

Den lille Nibbio I ble mest populær blant folket på utstillingen.
Den lille Nibbio I ble mest populær blant folket på utstillingen.

Liten bil mest populær

Årets vinner av den gjeve prisen Coppa d’Oro, ble den minste bilen av alle, både i fysiske mål og i motorstørrelse. Lurani Nibbio er et lite hjemmebygg fra 1935, en slags italiensk Hot Rod av minimale proporsjoner. Bak bygget stod adelsmannen Giovanni Lurani Cernuschi, som var en ivrig racerfører. Han deltok i rundt 160 løp, inkludert 9 Mille Miglia. Men den lille bilen Nibbio ble hans hjertebarn, og var utrustet med en Moto Guzzi V2-motorsykkelmotor. Med den tok Cernuschi hjem fire klasserekorder, og hans lille Nibbio ble den første bilen med en motor på 0.5 liter, som klarte 160 km/t.

Se hva som har blitt ambulanse nå

I 1939 forbedret Carrozzeria Riva strømlinjeformen, og åtte klasserekorder fulgte. I 1947 fikk bilen en 1- sylindret 250 kubikks Moto Guzzi motor, og seks nye klasserekorder kom på plass. Denne motoren ble kun lånt av motorsykkelfabrikanten, så etter rekordforsøkene, ble den erstattet av en ny motor med tilsvarende ytelser, og det er denne som står i bilen idag.

Rekrutteringen til bilhobbyen vil fortsette, det viser denne guttungens reaksjon når han ser en 1960 Abarth 1000 Bialbero rekordbil. 
Rekrutteringen til bilhobbyen vil fortsette, det viser denne guttungens reaksjon når han ser en 1960 Abarth 1000 Bialbero rekordbil. 

Andre priser

Best of show gikk til en Alfa Romeo Giulietta SS Prototipo fra 1957, med med karosseri fra Bertones sjefsdesigner Franco Scaglione. «Best iconic car» gikk til en Ferrari 250 GT Berlinetta SWB Competizione, som blant annet deltok i tre Tour de France (nei, ikke sykkelløpet, for den som måtte være i tvil) fra 1961-1963.

Personlig var ingen av disse mine favoritter. Uten å rangere dem i noen spesiell rekkefølge falt jeg mest for en ekstremt mektig 1930 Duesenberg Model J Convertible Berline, en 1920 Ballot 3/8 LC som vant Italia GP i 1921, en 1926 Rolls-Royce Phantom I med tidenes mest overdådige interiør (egen sak senere her på Broom), en 1962 Maserati 5000 GT og en 1967 Ferrari 365 California.

Til deg som har lyst å dra på utstillingen: Gjør det! Kulissene og atmosfæren er helt unike i Europa, og du får god til å vandre rundt bilene på søndag, samt se dem kjøre rundt. Når så du sist en Duesenberg Model J kjøre forbi? Uansett hvor du bor i verden, tviler jeg på at det er et syn du har sett ofte, men på Villa D'Este er det altså mulig.

Se hvilken legende som gjør comeback