En stor bilsuksess har blitt ny, nå er andre generasjon Mazda CX-5 i Norge.
En stor bilsuksess har blitt ny, nå er andre generasjon Mazda CX-5 i Norge.

Her er en viktig SUV-nyhet på plass i Norge

Nye CX-5 erstatter en ekte bestselger.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Mazda CX-5 kom på markedet tilbake i 2012, ble den starten på et imponerende comeback fra Mazda her til lands.

Takket være CX-5 skjøt salget i været, dette har vært en av Norges mest solgte SUV-er helt siden lanseringen.

Nå er det klart for helt ny CX-5. Den har akkurat kommet til landet, og Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er en av de første som har fått tilgang til den.

Ikke endret plattform

– Dette er en svært viktig bil for Mazda, både internasjonalt og her hjemme. Det går over 16.000 CX-5 på norske veier, den nye har altså litt av hvert å følge opp, sier Vegard.

– Men er det helt ny bil?

– Det er et godt spørsmål. Nye CX-5 er faktisk bygget på samme plattform som den gamle. Det er ganske uvanlig når en bilmodell kommer i ny utgave. Størrelsen er også så og si identisk. Men det virker som Mazda-ingeniørene har endret og forbedret veldig mange deler av bilen, blant annet lover de mer presise og komfortable kjøreegenskaper enn tidligere. Interiøret har også blitt mer påkostet, her nærmer Mazda seg nå de beste av de mer folkelige konkurrentene i klassen, sier Vegard.

Størrelsen er så og si uforandret, plassen i bagasjerommet har økt med tre liter, til 506.
Størrelsen er så og si uforandret, plassen i bagasjerommet har økt med tre liter, til 506.

Med denne brukte Mazdaen er du garantert mye oppmerksomhet

Mye bil for pengene

På utvendig design er det heller ikke tatt store grep. Mazda vil tydeligvis ikke endre for mye på en stor suksess.

– Du er ikke i tvil om at den har blitt ny. Parkert ved siden av første generasjon er endringene ganske mange. Men Mazda er også tro mot det opprinnelige designet og har bygget videre på det, sier Vegard.

En av suksessfaktorene til CX-5 helt fra starten har vært at den har gitt mye bil for pengene. Det følger Mazda opp. Startprisen er på gunstige 354.000 kroner, da har den forhjulstrekk.

Svært godt utstyrt bil med 160-hesters bensinmotor, automatgir og 4x4 kommer på 457.000 kroner.

Sjelden mulighet fra luksusmerket som ble en fiasko

Mazda finpusser på designspråket sitt, CX-5 ser absolutt moderne ut.
Mazda finpusser på designspråket sitt, CX-5 ser absolutt moderne ut.

Mange konkurrenter

– Mazda kjører rause utstyrspakker og her har bilen et stort fortrinn overfor mer eksklusive konkurrentene. Der blir sluttsummen fort mye høyere. Det er ventet at så mange som 90 prosent av kundene velger topp utstyrsnivå. Mazda forventer forresten også et salg på 50/50 bensin og diesel. Det viser hvor fort trenden bort fra diesel går også i denne klassen. For noen år siden var det jo knapt noen som kjøpte en bil som dette med noe annet enn dieselmotor, forteller Vegard.

– Hvem er de argeste konkurrentene til CX-5?

– Det er mange! Toyota RAV4 er bestselgeren i denne klassen nå, vi må også ta med biler som Volkswagen Tiguan, Mitsubishi Outlander og til en viss grad Nissan Qashqai. Typiske "familie-SUVer" som har en høy standing i det norske markedet. Nå gleder jeg meg til å få kjørt nye CX-5 skikkelig og kommer naturligvis med et førsteinntrykk av det ganske kjapt, avslutter Vegard.

Mazda satser på mer påkostede interiører, samtidig som de kjører sin egen stil her.
Mazda satser på mer påkostede interiører, samtidig som de kjører sin egen stil her.

Denne storebroren er tøff – og sjelden