Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor høst lanserte vi i Broom vår nye bilguide. Her har leserne anledning til å skrive om bilene sine, nye eller brukte, og fortelle hva de synes.

Vi har score i fem ulike kategorier: Kjøreglede, kvalitet/driftssikkerhet, plass/praktiske løsninger, økonomi/kostnader og drivstoff/forbruk.

Så langt har vi totalt inne ca. 5.400 anmeldelser, og tallet øker raskt!

Volvo XC90

Av disse har 28 eiere av første generasjon Volvo XC90 (2002-2015) gitt sin vurdering av bilen i vår bilguide. Se alle her:

XC90 var Volvos første SUV og skikkelig drømmebil for svært mange familier da den kom. Tradisjonelle Volvo-verdier var godt ivaretatt. Stor plass, gode seter, sikker og alt det der, men på typisk Volvo-vis uten å bli for prangende eller vulgær. Slik sett var alt ved det gamle. Nesten.

Men det viste seg kjapt at bilene ikke hadde den tradisjonelle Volvo-driftssikkerheten. Nei, her var det tildels store og kostbare kvalitetsbrister.

Her må vi dog forte oss å legge til at det ikke gjaldt alle bilene, men en god del av dem. Det virket rett og slett som om byggekvaliteten var en smule ujevn, for å si det pent.

Slik er det fortsatt. 15 år etter at bilen kom. Det viser ulike kommentarer fra Volvo XC90-eiere som har lagt inn verdifull informasjon

De tidlige bilene hadde flest feil, denne 2003-modellen er tydeligvis ikke noe unntak og vi må vel bare konstatere at eieren ikke er helt fornøyd. 
De tidlige bilene hadde flest feil, denne 2003-modellen er tydeligvis ikke noe unntak og vi må vel bare konstatere at eieren ikke er helt fornøyd. 

Les hele anmeldelsen her:

Fikk slakt av Svenske Bilprovningen

Svenske Bilprovningen var heller ikke nådig mot XC90. I følge statistikk derfra var dette taperen. Ikke bare ett år – men flere. XC90 kom rett og slett veldig dårlig ut i deres undersøkelser.

Bilprovningen registrerer feil relatert til sikkerhet. Det er særlig slitasje på bremser og parkeringsbrems, slitte endeledd og lenkarmer spesielt - men også andre kuler og ledd i forstilling og hjuloppheng generelt - som er hovedproblemet på XC90.

Altså ikke de helt dramatiske feilene, tross alt, men både irriterende og kostbart nok. De feilene det referes til over kan tyde på at bilen ikke er riktig dimensjonert. At den er faktisk for stor og tung i forhold til bremser og hjuloppheng.

Denne kommentaren var kanskje ikke helt overraskende… 
Denne kommentaren var kanskje ikke helt overraskende… 

Les hele anmeldelsen her:

Kan bli dyrt bilhold

Mange eiere har opplevd at automatgirkassen tar kvelden, også det handler nok i stor grad om underdimensjonering. Da flyr tusenlappene fort avgårde. Det har også vært en del krøll med turboene, noe som fort koster mye penger.

De tidlige modellene hadde også en del elektronikktrøbbel. Varsellamper som lyser, støy og ulyder fra interiøret samt treg innkobling av firehjulstrekk er også en svakhet på tidlige modeller.

Mange biler var det altså mye tull med. Mens andre bare gikk og gikk, omtrent som en god gammel Volvo Amazon. Dette har skapt svært delte meninger om XC90. Mange hadde Volvo for første og siste gang. Andre forgudet bilen og dens iboende egenskaper.

Noen kunder er bare kjempefornøyde, slik som eieren av denne 2005-modellen. 
Noen kunder er bare kjempefornøyde, slik som eieren av denne 2005-modellen. 

Les hele anmeldelsen her:

Vi ser gjerne at du bidrar

Målet med bilguiden, der det altså er eieren selv som vurderer bilen, er å lage en slags tripadvisor for bil.

Her kan du bidra med dine erfaringer og kunnskap om bilen, ny eller brukt. På den måten vil vi skape en brukergenerert bilguide! Det er den første og eneste av sitt slag i Norge.

Du klikker bare på denne linken og trykker på den røde knappen "Fortell oss om bilen din" – så er du i gang!

Les også: Denne bilen har Norges mest fornøyde eiere

Nostalgi: Slik viste Volvo fram sin luksusbil 164