Norge sier nei til omstridt helikopter-regelverk fra EU

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen stoler ikke på at utenlandske helikopteroperatører eller luftfartstilsyn i andre land, skal sikre trygg nok passasjertransport i Nordsjøen.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU ønsker at Norge åpner døren for utenlandske helikopterselskaper slik at disse får slippe til på norsk sokkel. I tillegg vil EU åpne for at tilsynsansvaret for helikoptre som opererer offshore i Norge, overføres til andre land.

I dag er det Luftfartstilsynet som sertifiserer og driver tilsyn med all helikoptertransport til og fra norsk kontinentalsokkel.

Turøy-ulykken speiler uenighet

29. april 2016 omkom 13 mennesker i helikopterstyrten ved Turøy.
Etter dette bestemte Luftfartstilsynet at to ulike Super Puma modeller skal stå på bakken fordi disse ikke er trygge å fly. EUs flysikkehetsorgan, EASA er uenig, og opphevet flyforbudet for Super Puma-modellen som styrtet ved Turøy allerede i oktober i fjor høst.

Dette er et bakteppe som med all tydelighet viser avstanden mellom Norge og EU i spørsmål knyttet til helikoptersikkerhet.

Massivt press

– Den forferdelige helikopterstyrten ved Turøy var en tragisk påminnelse om at ulykker brått kan ramme. Jeg vet at oljemiljøet er opptatt av at sikkerhetsarbeidet videreføres med full kraft, og at alle regler og rutiner skal ta hensyn til norske forhold og den kompetansen som våre fagmiljøer har utviklet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til TV 2.

Et massivt press fra blant annet bransjeorganisasjoner, råd fra Luftfartstilsynet og erfaringer fra Turøy-ulykken, har ført til at Norge nå sier nei til EU-regelverket som åpner for fri konkurranse på norske sokkel.

Stoler mest på Luftfartstilsynet

– Betyr dette at man ikke har tillit til det regelverket som EU har innført?

– Vi har veldig sterk tillit til det norske Luftfartstilsynet og vi ønsker at de fortsatt skal være rådende når det gjelder å godkjenne den aktiviteten som skjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til TV 2.

Han mener aktører i flere land ikke ha tilstrekkelig erfaringen med blant annet klima, Nordsjøen-vær og mørketid.

– Og da er det en del i det regelverket som ikke ville vært tilstrekkelig eller godt nok i forhold til de behovene vi har, fastslår Solvik-Olsen.

Overfor EU så argumenterer regjeringen med at EU-regelverket ikke er relevant for Norge fordi dette handler om aktivitet på norsk sokkel.

Hensikten med å innføre det omstridte sikkerhetsregelverket Helicopter Offshore Operations (HOFO), er å få harmonisert reglene for hele Europa.

– En gledens dag

– Dette er en gledens dag, vi er svært fornøyd med at Regjeringen følger de faglige rådene i saken, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø, forbundssekretær i Industri Energi.

– Hvorfor er dette så viktig?

– Dersom HOFO hadde blitt innført så er det stor sannsynlighet for at sikkerhetsnivået ville gått ned og at Norge også ville mistet tilsynsansvaret, som i dag ligger til Luftfartstilsynet, sier Solvorn til TV 2.

– Dette er svært gledelige nyheter. Norsk Flygerforbund har over lang tid jobbet intenst mot innføring av HOFO, og vi er meget godt fornøyd med at regjeringen har lyttet til tunge faglige innspill, og nå sier nei til å innføre regelverket, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.

Norsk Flygerforbund representerer helikopterpiloter som flyr offshore, og er med sin helikopterkompetanse en sentral aktør i norsk offshore helikoptersektor.

– Norge har verdens beste helikoptersikkerhet, og vi er svært opptatt av at kunnskap, kompetanse og sikkerhetskultur som er bygd opp over flere tiår nå videreføres, sier Carlsen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook