Mange sliter med glovarm bil – så lett kan det løses

– Dette er gjerne noe eieren må følge opp selv.

Mange biler har aircondition – men det er ikke alltid det blåser kald og frisk luft av den grunn. Løsningen kan heldigvis være ganske enkel. Illustrasjonsfoto
Mange biler har aircondition – men det er ikke alltid det blåser kald og frisk luft av den grunn. Løsningen kan heldigvis være ganske enkel. Illustrasjonsfoto

Det tok sin tid, men etter en treg vår, har det endelig begynt å bli blå himmel og litt varmere temperaturer igjen.

Sammen med varmegradene og mer sol, kommer også utfordringen med glovarm bil. Da er det godt å ha skikkelig kjøling fra klimaanlegget. Men mange opplever at det ikke fungerer godt nok.

Når bilkupeen ikke lar seg kjøle ned, skyldes det ofte manglende vedlikehold av klimaanlegget. Løsningen er som regel rimelig og enkel.

Klimaanlegg: Slik unngår du vond lukt

Lekker ut

– Svært mange bilister opplever at aircondition-anlegget tilsynelatende jobber for fullt på varme dager, men uten å gi ønsket effekt. Årsaken er i de fleste tilfeller for lite kjølemiddel, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

Etterfylling av gass kan løse problemet.

Bilens klimaanlegg skal inneholde en viss mengde gass som jobber under trykk for å få ned temperaturen. Gjennom koblinger og pakninger vil noe av gassen langsomt sive ut.

– Hva i all verden er denne knappen til?

Halvert på tre-fire år

– Det er ikke uvanlig at effekten er halvert etter tre – fire år. Derfor er det nødvendig å sørge for etterfylling. Dette inngår som regel ikke i oppgavelisten for en vanlig intervall-service, og er noe bileieren må følge opp selv, sier Hansen.

Han tror kunnskapen om dette er lav, og at mange derfor ikke får full nytte av klimaanlegget.

Blir ofte forsømt

– Etterfyllingen blir i stor grad forsømt, og er ofte forklaringen når kupeen føles som en badstue. Dårlig kjøling skaper også trafikkfarlige sommersjåfører, sier Ole Fredrik Havaska, daglig leder i Elektro Partner, som leverer utstyr til bilverksteder i hele landet.

Selskapet tilbyr blant annet apparater som brukes til trykktesting og etterfylling av aircondition-anlegg, og holder kurs for mekanikere.

– I tillegg til at varmen blir plagsom, vil redusert gassmengde også gi mer slitasje på anlegget. På sikt kan det ende med behov for en kostbar reparasjon.

Havaska mener dessuten at eiere av elbiler bør være spesielt oppmerksomme på problemet, fordi mange fabrikanter har valgt å sluse en del av effekten fra klimaanlegget inn i kjølingen av batteriet.

– Jobben med vedlikehold og etterfylling tar om lag 45 minutter, så dette er en rask og enkel operasjon for et profesjonelt bilverksted, sier han.

Når dette svikter – da kan det bli varmt!

Filter mot forurensning

For å sikre godt inneklima i bilen er det også viktig å få byttet pollenfilteret med jevne mellomrom, ifølge ABL-sjef Arild Hansen.

– Dette filteret skal rense luften som trekkes inn gjennom luftinntaket til varmeapparat og klimaanlegg, og skal hindre pollen, sot, støv og annen forurensning fra å trenge inn i kupeen. Det bør byttes med jevne mellomrom, gjerne årlig eller etter rundt 150.00 kilometer.

Dårlig luftsirkulasjon, vond lukt, nedsatt kapasitet på varme- og klimaanlegg samt at det lett danner seg dugg på innsiden av vinduene, er tegn på at det er på høy tid å bytte.

– Også dette er noe bileieren må følge opp selv. Uten et fullt virksomt pollenfilter vil konsentrasjonen av forurensning raskt bli langt høyere inne i bilen enn utenfor, sier Hansen.

Han skulle bare fylle litt væske på klimaanlegget ...