Ford Capri er en skikkelig klassiker. Men bilen du ser her, er en helt spesiell utgave. Det ble kun bygget 155 eksemplarer – og har turbomotor, skjermbreddere og ekstra styling. Faksimile: Finn.no
Ford Capri er en skikkelig klassiker. Men bilen du ser her, er en helt spesiell utgave. Det ble kun bygget 155 eksemplarer – og har turbomotor, skjermbreddere og ekstra styling. Faksimile: Finn.no

Dette er en sjelden mulighet til å sikre seg en klassiker

Men du gjetter neppe prisen...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford har flere ikoniske sportsbiler på samvittigheten. En av de som virkelig begynner å bli et sjeldent syn, er Capri-modellen. Den hadde sin storhetstid på 70- og 80-tallet.

Det lange panseret og stutte hekkpartiet gjør den fortsatt til et tidløst og vakkert skue. Det er bare så sjelden du får gleden av å se en slik i trafikken.

I bruktmarkedet er den også en sjelden gjest. Men i skrivende stund ligger det en svært pen og ekstra sprek 1981-modell til salgs.

Hvis du nå står på farten for å kjøpe den, slik en del sikkert kunne tenke seg, så må du ta deg tid til å lese litt til først. Så vet du prisen. Den er nemlig – og hvis du står, så sett deg gjerne ned før du leser videre – 799.000 kroner!

Capri har rundet 40 – her er "Obos-Mustangens" historie

Supersjelden

Ja, du leste riktig. Det er ikke 79.000, men 799.000 kroner som er prisforlangende.

Men så er det heller ingen hvilken som helst Capri, med Wunderbaum i speilet, ettermontert sjalusi på bakruta og rust til godt over vinduskarmen.

Neida, dette er noe så sjeldent som en Capri 2.8 RS Turbo. Den ble kun bygget i 155 eksemplarer!

Lindas Taunus GXL er en sjelden og vakker coupé

Rask

Ifølge annonsen solgte tyske RS-forhandlere Turbo-Caprien fra juli 1981 til september 1982.

Motoren er i utgangspunktet basert på en 2.8-liter, V6-motor fra Ford Granada. Men her er det montert en turbo i tillegg. Dessuten har den ny differensial, ny oljepumpe og elektronisk tenning.

Resultatet av modifiseringene er at den byr på 188 hk.

Det ga en toppfart på svimlende 220 km/t. Helt rått, etter datidens målestokk.

Enorm interesse for Ford-klassiker

Ford har aldri vært redd for å dra på litt, når det kommer til vinger. Denne føyer seg pent inn i rekken...
Ford har aldri vært redd for å dra på litt, når det kommer til vinger. Denne føyer seg pent inn i rekken...

Strøken

Bilen som nå ligger til salgs i Norge, er altså en 1981-modell, men den skal kun ha rullet 31.000 kilometer. Ifølge annonsen ble den nøye gjennomgått i 2016, og den hevdes å være blant de fineste 2.8 RS Turboene i verden.

Tyske papirer medfølger også.

Lakken er oliven-grønn, mens interiøret er grått. Etter bildene å dømme, virker bilen å være svært pent holdt.

Rent visuelt ser den litt mer hårete ut enn en standard Capri, takket være skjermbredderne, skikkelig frontspoiler og vinge på bakluka.

Klikk her for å se hele annonsen

Prisen

Til tross for alt det hyggelige det er å si om denne bilen, kommer vi ikke unna prisen. En tusenlapp unna 800.000 kroner er altså en rimelig hårete prisantydning – selv for en strøken og svært sjelden Capri.

Det er ikke lett å sjekke opp rundt hva tidligere modeller har gått for, siden den er så sjelden. Men ifølge diverse norske Capri-forum har det vært registrert minst tre slike på norske skilter. Hvor mange av dem som fortsatt finnes, vites ikke.

Spørsmålet er naturligvis om du er villig til å ta en sjanse. Gjør du det, får du i alle fall rene tidsmaskinen, som virkelig fortjener å bli tatt godt vare på.

Capri: Nå begynner prisene å ta av