Ford traff ikke helt blink med sin første elbil. Men de er klare for å prøve på nytt - og denne gangen vil de lage en elektrisk SUV. 
Ford traff ikke helt blink med sin første elbil. Men de er klare for å prøve på nytt - og denne gangen vil de lage en elektrisk SUV. 

Nå skal de lage elektrisk SUV med rekkevidde på 500 km

Men første forsøk har gått heller dårlig.

Ford har ikke vært helt med på elbil-bølgen som skyller over Norge.

De har riktignok en elektrisk modell i sortimentet: Focus Electric.

Men denne har ikke truffet markedet godt, og salget har vært dårlig.

Nylig kom det en ny og forbedret versjon av Focus Electric – med bedre rekkevidde og lavere pris. Dette er faktisk en av de billigste elbilene på markedet, og koster fra 233.000 kroner.

Men nå er det duket for å satse på noe nytt på elbilfronten. Denne gangen er det en del som tyder på at vi kan forvente større suksess.

Her er testen vår på Focus Electric

Bygges fra bunnen av

For det første, og det er nok trolig det viktigste, er det snakk om å bygge en elbil helt fra bunnen av. Noen av problemet med den elektriske Focusen, er at den egentlig er bygget som en fossilbil. Det gjør blant annet at batteripakken stjeler store deler av bagasjerommet.

Denne gangen klarer nok Ford å legge batteriene i bunnen av bilen, slik som på de fleste andre elbilene. Slik sparer en plass, samtidig som tyngdepunktet blir lavere.

Den elektriske SUVen blir trolig noe mer kompakt enn dagens Kuga.
Den elektriske SUVen blir trolig noe mer kompakt enn dagens Kuga.

Så billig kan du få brukt elbil

SUV

I tillegg er det neste elnilprosjektet i Ford-regi en kompakt-SUV. Det er en biltype som passer perfekt inn i både det globale og det norske markedet.

Her er det heller ikke så mange å konkurrere med, enn så lenge.

Fords plan er å ha bilen klar for markedet i 2020, skriver svenske Teknikens Värld.

Man har ikke røpet så mange detaljer utover dette, men utviklings- og teknikksjef, Raj Najr, sier i alle fall til Business Insider at det er snakk om en folkelig priset volummodell.

Her er selve prototypen på norgesbilen

Rekkevidde

Ford har nok også skjønt at rekkevidden må bli bedre enn på Focus Electric. Sistnevnte hadde i første utgave en rekkevidde på 163 km, mens den fornyede utgaven skal klare 225. Men selv denne er langt bak de fleste konkurrentene, som nå tilbyr fra 300 km rekkevidde.

Den nye ryktes å få en rekkevidde på rundt 500 km, målt etter NEDC-standarden. Da er den på høyde med de beste i klassen.

Endelig får den noe mange har ventet på

Billi brukt

Hvis du ikke har behov for lang rekkevidde og mye bagasjeplass, kan forøvrig en brukt Focus Electric være et gunstig bruktkjøp.

Prisene starter faktisk på like over 100.000 kroner for en 2014-modell.

Da får du en bil som fortsatt har nybilgaranti, fornuftig kilometerstand og gode kjøreegenskaper. Dessuten er de elektriske Focus-modellene godt utstyrt.

Ford har forøvrig en varebil som er elektrisk også. Transit Connect Electric – her er også startprisene rundt 100.000 kroner i bruktmarkedet.

Dette kan være et elbil-kupp