Den flyvende bilen kan endelig bli virkelighet

Og premieren kan bli helt spektakulær.

Cartivator på vei over storbyen, mens vanlige biler kjører på de vanlige veiene under. 
Cartivator på vei over storbyen, mens vanlige biler kjører på de vanlige veiene under. 

De siste årene har vi sett flere firmaer som satser tungt på flygende biler, og det inkluderer «tunge» navn.

Airbus har vist fram sin Pop.Up og i USA har Google-grunnlegger Larry Page finansiert Zee.Aero og Kitty Hawk, to selskaper som begge jobber med flyvende biler.

Fra USA har vi også Terrafugia som har vist flere realistiske konsepter, samt selskapet Moller International. Fra Slovakia finner vi Aeromobile, fra Nederland Pal-V, og fra Kina Ehang. For å nevne noen.

Det er i det hele tatt mange som har troen på ideen om flyvende biler, og Toyota er intet unntak. Nå har bil-giganten spyttet inn rundt 40 millioner Yen (nærmere 300 millioner kroner) i selskapet Cartivator, og de har også tilbudt dem ekspertise fra ulike tekniske ingeniører.

Cartivator er et japansk selskap, bak satsigen står drone-ekspert Masafumi Miwa fra universitetet i Tokushima.

Til å hjelpe seg har han en gruppe på 30 frivillige teknologisultne studenter. De har gjort flere forsøk med store droner som skal være istand til å løfte tunge laster.

Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Målet er en droneaktig flyvende bil som kan fly avgårde 10 meter over bakken i en hastighet på 100 km/t, med ett menneske ombord.

Planen er at man neste år skal kunne gjennomføre de første flygningene.

Deretter kommer sertifisering og produksjon, slik at en ferdig bil kan være klar til de olympiske sommerleker i 2020, som da skal avholdes i Tokyo.

Her ser vi noen av de som jobber med Cartivator-prosjektet. Propellene regnes som den største utfordringen.
Her ser vi noen av de som jobber med Cartivator-prosjektet. Propellene regnes som den største utfordringen.

Skal tenne OL-ilden

Der skal bilen tenne den store OL-ilden, noe som kan bli et fantastisk skue, og et fint bilde på den teknologiske kunnskapen som landets kloke hjerner besitter.

To ting vil gjøre salget av denne bilen vanskelig

Cartivator har også fått støtte fra Taizo Sun, som er grunnleggeren av den japanske spillutvikleren GungHo Online Entertainment, og har også mottatt rundt 2,5 millioner Yen (rundt 18 millioner kroner) i folkefinansiering (crowdfunding).

Investerer tungt i ny teknologi

For Toyota sin del passer dette fint inn. Nylig annonserte de planer for å investere rundt 80 milliarder kroner i ny teknologi.

– Ting vil ikke utvikle seg hvis du venter og tilbyr penger kun når teknologien er ferdig, uttalte Takeshi Ichiyamada fra styret i Toyota.

For øvrig var Henry Ford langt tidligere ute. Han uttalte allerede i 1940:

"Merk dere mine ord: En kombinasjon av fly og bil vil komme. Dere ler kanskje, men det vil komme".

Nå er vel spørsmålet mer hvor kjapt det vil skje.

Derfor er Teslas SUV ulik alle andre