Jens var først – nå har over 30.000 nordmenn kjøpt bilen

Les hva han synes om Nissan Leaf nummer én i Norge.

Her står Jens Kirkebø ved siden av Norges aller første Leaf. Et bilkjøp han ikke angrer på. 
Her står Jens Kirkebø ved siden av Norges aller første Leaf. Et bilkjøp han ikke angrer på. 

Det var en vakker dag på senhøsten 2011, nærmere bestemt 30. oktober, at en litt småspent Jens Kirkebø fra Fredrikstad troppet opp hos den lokale Nissan-forhandleren.

Det var dags for bilbytte. Jens gledet seg naturlig nok – men var litt spent også.

Det var nemlig ikke hvilken som helst bil han skulle hente ut som erstatning for en sliten VW Jetta fra 1987 som brukte nesten like mye servoolje som bensin.

Nei – Jens skulle hente ut Norges aller første Nissan Leaf!

Skulle være nummer to-bil, ble nummer én

Siden høstdagen i 2011 har det som kjent kommet flere Nissan Leaf ut på norske veier. Nærmere bestemt over 30.000 biler her til landet. Men Jens sin var den første. Han har den ennåog den brukes hver bidige dag.

– Det viste seg å være et smart kjøp og jeg har ikke angret ett eneste sekund på at jeg valgte elbil, forteller lokføreren fra Fredrikstad.

– Bilholdet har vært helt uproblematisk og har endog blitt enda enklere med utbyggingen av ladestasjoner. I begynnelsen måtte jeg planlegge litt mer. Nå får man ladet overalt, forteller den fornøyde eieren.

Den var nok egentlig tiltenkt som familiens bil nummer to. Men den ble mest brukt de to første årene. Ofte til pendling mellom hjemstedet i Fredrikstad og Oslo.

– Vi hadde også en VW Touran den gangen. Men kranglete DSG-girkasse, turboras, luftmassetrøbbel, og feil på svinghjulet dukket opp som perler på en snor, så da ble allikevel elbilen hovedbilen.

Jens Kirkebø har utvidet bilparken med ytterligere en elbil, men har ingen planer om å selge Leafen enda. 
Jens Kirkebø har utvidet bilparken med ytterligere en elbil, men har ingen planer om å selge Leafen enda. 

Derfor er elbil SUV-en ulik alle andre

Batteriet holder overraskende bra

Denne bilen ble etter hvert erstattet med enda en elbil, nemlig Tesla Model S, som nylig ble til en Model X. Leafen har fått tilbake sin opprinnelige plass som nummer to bil i familen.

– Det blir aldri mer bensin- eller dieselbil hos oss, sier Jens skråsikkert.

– Bilen har ikke gått mer enn snaue 50.000 kilometer og brukes nå aller mest til småkjøring i nærområdet. Selv om den trekker litt på årene, har batteriet holdt seg veldig bra. Vi snakker nok om et «svinn» på fem prosent tror Jens.

– De første Leafene hadde litt problemer i varme land, for eksempel i California og bilen fikk en oppdatering, etter det ble rekkevidden noe redusert, man valgte å ha noe større sikkerhetsmargin på tomt / fullt batteri, men noe problem har det ikke vært. En annen ting som er litt kult med de tidlige Leafene er at dørene er i aluminium. Sikkert for å spare vekt. Det har ikke de senere bilene, forklarer Jens som underveis har blitt noe over middels over interessert i elbil, batterier og strøm.

Les også: Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Hadde hytte uten strøm

Han har nemlig også en hytte uten strøm. Eller rettere sagt, den var uten strøm. Inntil han kom over batteriene fra et par kollisjonsskadede Nissan Leaf.

– Ja tidligere hadde jeg en batteribank på hytta med 450 kilo blybatterier. Disse har jeg nå byttet ut med moduler fra batteriene til kondemnerte Leaf. Jeg har nå 70 slike moduler, noe som tilsvarer omtrent 1,5 Leaf-batteri. Det veier halvparten av blybatteriene og gir mye bedre effekt. Nå bruker vi faktisk elektrisk stekeovn i hytta vår, som ikke har innlagt strøm, forteller Jens.

Han har ingen planer om å selge Norges aller første Nissan Leaf ennå.

– Nei den fyller vårt behov for nummer to-bil, den brukes mye til småkjøring, så planen er å ha den i noen år til, avslutter den lykkelige eieren.

Les også: Nå kommer det snart en helt ny Nissan Leaf: