Bente Østereng fra Oslo er spent på nybilen som enn så lenge er tildekket. 
Bente Østereng fra Oslo er spent på nybilen som enn så lenge er tildekket. 

Bente er en av de første i verden som får denne bilen

– Endelig – ventetiden er over!

– Det er klart jeg er spent!

Det sier Bente Østereng fra Oslo og kaster et litt utålmodig blikk bort på det gule silketeppet som enn så lenger skjuler bilen hennes:

En splitter ny, helelektrisk, Opel Ampera-e.

– Kontrakten ble undertegnet 15. september i fjor. Da hadde jeg verken sett, eller langt mindre prøvekjørt bilen, men bestilte den allikevel, forteller Bente til oss når vi er tilstede på overrekkelsen.

– Men nå er det ikke lenge til, sier en litt spent dame som aldri har hatt elbil før.

– Men jeg har så vidt kjørt en for kjempelenge siden. Vi hadde nemlig en Think på jobben tidligere, men jeg håper denne er litt bedre enn den, altså ... Det har vel skjedd litt på de årene, spør hun undrende.

Det kan vi bekrefte at det har gjort. Ikke bare litt, men veldig mye.

En av de første i verden

Nye Opel Ampera-e er en liten elbilrevolusjon. Her får man nemlig 520 kilometers offisiell rekkevidde, god plass, kompakte mål til tross, en rask bil med hele 204 hestekrefter og det hele til en pris på rundt 300.000 kroner.

Dette er hemmeligheten bak Opels nye elbil

Så Bente er langt fra alene om å bestille en slik bil, usett og uprøvd. Det har nemlig også mer enn 4.000 andre nordmenn gjort. Bente var blant de alle første og dermed er hun også blant de alle første kundene som får overlevert bilen.

Norge er jo elbillandet framfor noen. Derfor bestemte GM seg for at de norske kundene skulle få bilene først. Bente er dermed ikke bar blant de aller, aller første i Norge, men faktisk i hele verden når hun om kort tid setter seg bak rattet i nybilen og suser lydløst av gårde.

– Det var først og fremst rekkevidden som gjorde at vi bestilte denne bilen. Opel er ikke noe merke jeg ellers har hatt noe forhold til tidligere. Men jeg tror vi hadde en Opel da jeg var lita jente. Kadett – var det ikke noe som het det?

Bente er nok dermed en typisk kunde på nye Ampera-e. Opel har som mål å ikke bare tiltrekke seg "gamle" Opel-kunder, men også kapre en del nye kunder fra andre merker med sin nye elbil.

Les også: Her bygges nye Opel Ampera-e

Jeg er kjempefornøyd, ståler Bente Østereng, etter endelig å ha fått overrakt sin nye Opel Ampera-e. 
Jeg er kjempefornøyd, ståler Bente Østereng, etter endelig å ha fått overrakt sin nye Opel Ampera-e. 

Skal på Sverige-tur

– Grunnen til at vi valgte elbil er sammensatt. Fra før så har vi en diesel-Mercedes, men vi bor i Oslo og diesel er jo ikke akkurat så populært her...

– Dessuten så betyr miljø og lavere utslipp en god del også. At man i tillegg sparer en del penger er jo heller ingen ulempe. Så dette tror jeg blir veldig bra oppsummerer hun.

– Vi hadde nok tenkt å ha elbilen som bil nummer to i husholdingen, men ser absolutt ikke bort i fra at den kan bli førstebilen ganske fort.

– Vi skal i alle fall bruke den til torpet vi har i Sverige allerede til helgen. Det gleder jeg meg til sier en smilende og veldig fornøyd dame etter å ha prøvesittet den knall blå Opelen for aller første gang.

Opel er nå oppe i to års ventetid på nykommeren Ampera-e.

Det kommer hundrevis av biler de kommende ukene og mange nye kunder vil få biler utover sommeren og høsten.

Men da har allerede Bente fått mange mil bak rattet i sin nye elbil. Slik er det å være først! Vi gratulerer!

Les også: Ingen gir like mye elbil for pengene:

Video: Fem ting du ikke visste om Opel Ampera-e