Reklame med super-juksemaker Ben Johnson setter sinnene i kok

Reklamen er spekket med ordspill om dopingmidler.

Se filmen øverst.

Ben Johnson er stjernen i en ny reklamefilm som har fått politikere og antidoping-myndigheter i Australia til å se rødt, skriver The Guardian.

Den tidligere sprinteren, mest kjent for å vinne 100-meteren under OL i Seoul for så å bli tatt for doping, promoterer et betting-selskaps nye mobil-app.

Den skal gi brukerne en «urettferdig fordel»...

Catch-frasen til reklamen er «Puts the roid in Android» med klar referanse til anabole steroider.

Johnson blir presentert som en som virkelig vet ting prestasjonsfremmede midler.

Både politikere og antidopingforkjempere er kritisk til reklamen.

– Det er feil på så mange måter. Man glorifiserer en dopingjukser, binder det sammen med gambling og promoterer det overfor barn og ungdom på en munter måte, sier senator Nick Xenophon.

– Denne reklamen tar lett på bruken av prestasjonsfremmende midler i sporten, og sender det komplett gale budskapet at bruk av sport i idrett er normalt. Reklamekampanjen svekker verdien til prestasjonene av rene utøvere, og sverter arbeidet til de som jobber med å beskytte en ren sport verden rundt, skriver Det australske antidopingbyåret (ASADA).

I tillegg til Ben Johnson er det også en amerikansk syklist, en kinesisk svømmer og en europeisk vektløfter med i reklamen – alle disse spilt av skuespillere.

Selskapet, Sportsbet, hevder reklamen er humor. De ber ikke om unnskyldning for det de kaller å «injisere litt humor i reklamebransjen.»

De har derfor ingen planer om å stoppe kampanjen.

– Vi har ingen planer om å trekke reklamen. Vi har mottatt en overvelmende positive støtte fra publikum, og de ser det for hva det er: En «tongue-in-cheek»-vits, sier selskpet i en uttalelelse.