Feilen mekanikerne gjorde skjedde i april i fjor, da Barack Obama fremdeles var president. Her avbildet på vei ut av AirForce One på JFK-flyplassen i New York.
Feilen mekanikerne gjorde skjedde i april i fjor, da Barack Obama fremdeles var president. Her avbildet på vei ut av AirForce One på JFK-flyplassen i New York. Foto: AP Photo

Enorm tabbe kunne ført til at president-flyet tok fyr i lufta

Feilen som ble gjort kostet fire millioner dollar og kunne fått store konsekvenser.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tre mekanikere fra flyprodusenten Boeing gjorde en feil da de utførte vedlikehold på et av de to presidentflyene som går under kallesignalet Air Force One når USAs president er om bord.

Feilen de gjorde, forårsaket en skade som kostet fire millioner dollar å reparere, snaut 35 millioner norske kroner.

Men enda verre: Skaden de forårsaket kunne ha ført til at flyet begynte å brenne i lufta, ifølge en ny rapport fra amerikanske luftfartsmyndigheter som CNN omtaler.

Mens mekanikere utførte vedlikehold på flyet ved en Boeing-fabrikk i San Antonio, ble oksygensystemet om bord forurenset. Dette skjedde i tidsrommet 1.- 10. april i 2016, mens Barack Obama fremdeles var president.

Øker faren for eksplosjon

Ifølge CNN gjorde mekanikere feilen da de blant annet brukte feil deler og feil prosedyrer mens de testet trykkkabinen for oksygenlekkasjer.

Verktøy og komponenter som brukes til å reparere flyets oksygensystem må være rengjort på en spesiell måte for å fjerne rester som kan reagerer når det kommer i kontakt med oksygen, ifølge rapporten.

Er oksygensystemet forurenset, vil det øke faren for brann. Det kan også øke risikoen for eksplosjoner. Feilen som ble gjort forårsaket ingen personskader og det var flyprodusenten som betalte for skaden som ble gjort.

– Boeing er veldig klar over ansvaret som følger med å jobbe med presidentens fly, skriver Boeing i en uttalelse.

Det finnes to presidentfly, som begge går under kallesignalet Air Force One når presidenten er om bord. Her tar flyet av fra flyplassen i Charlotte. 
Det finnes to presidentfly, som begge går under kallesignalet Air Force One når presidenten er om bord. Her tar flyet av fra flyplassen i Charlotte.  Foto: AP Photo

Strenge krav

Feilen ble kjent etter at andre mekanikere oppdaget at noe var galt med flyet.

– Vi handlet raskt og rapporterte hendelsen raskt til luftforsvaret, skriver flyprodusenten, som understreker at amerikanske skattebetalere ikke får regningen for uhellet.

Det føres strenge og regelmessige inspeksjoner av Air Force One. Dette må til for å oppfylle kravene som amerikanske luftfartsmyndigheter har satt.

I tillegg til å bygge presidentflyene har Boeing ansvaret for utføre såkalt kritisk vedlikehold. Flyene opereres av Presidental Airluft Squadron som holder til Andrews flybase i Maryland.

Stiller spørsmål ved sikkerheten

Etter feilen som kunne fått fatale konsekvenser, har amerikansk presse nå stilt spørsmål ved prosedyrene og metodene Boeing bruker i vedlikehold av flyene. Rapporten fra myndighetene avdekker at mekanikerne «ikke klarte å fange opp eksplisitte advarsler» da de jobbet med oksygen-systemet.

Boeings talsmann, Ben Davis, sier til CNN har de skjerpet rutinene og iverksatt planer som skal sikre at slike feil ikke skjer igjen.

Dagens to AirForce One-fly ble i sin tid bestilt av president Ronald Reagan, mens interiøret ble valgt av førstedame Nancy Reagan. Flyene ble levert i 1990 under George H. W. Bush' administrasjon. Kostnadene til flyets vedlikehold er økende, skriver CNN.

Boeing jobber nå med å erstatte flyene med nye modeller.