Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det skriver magasinet Time, som henviser til en forskningsrapport basert på en studie av nesten 900 barn.

Barna, som var mellom et halvt og to år, ble sammenlignet med tanke på utviklingen av det som betegnes som «uttrykksfull tale».

Konklusjonen fra undersøkelsen som ble gjort av barneleger ved Hospital for Sick Children in Canada, er urovekkende:

For hver halvtime barn bruker på enheter som smarttelefoner og nettbrett (heretter kalt skjermtid), økte risikoen for svekket språkutvikling med 49 prosent, skriver Time.

TV 2 har tidligere omtalt at bruk av nettbrett kan skade utviklingen av barns hjerne.

– Nettbrett bør ikke brukes av barn de første tre leveår fordi hjernen er ekstremt påvirkbar. Barna trenger først å lære om den fysiske verden før de skal oppdage den virtuelle verden, sa Melanie Ekholdt Huynh, konstituert overlege i barne- og ungdomspsykiatri ved BUP Grorud i 2014.

I følge Ekholdt kan nettbrettaktivitet ha en uheldig påvirkning på hjernens utvikling de første leveårene.

– Åtti prosent av endringene i et menneskets hjerne skjer de første leveårene, påpekte barnelegen.

– Apper holder ikke mål

De amerikanske forskerne sier at de ikke finner spor av at skjermtiden hindrer andre kommunikasjonsevner som gestikulering, kroppsspråk eller sosialisering, men effekten på språkutviklingen gir grunn til flere undersøkelser, mener eksperter.

– Det resultatene viser er at hvis foreldre forsøker å påvirke barnas språkutvikling med pedagogiske applikasjoner, virker det i det store bildet trolig ikke, sier professor Jenny Radesky, som jobber med adferdspediatri ved University of Michigan til Time.

Anbefalinger for barns mediebruk

American Academy of Pediatrics lanserte i fjor en rekke anbefalinger til foreldre om hva og hvordan barn bør bruke digitale medier. Her er noen av de viktigste punktene:

For barn under 18 måneder bør alt annet enn video-chatting unngås

Barn mellom 18 og 24 mnd bør kun se programmer av høy kvalitet og alltid sammen med foreldrene slik at de kan få forklart det de ser.

Barn mellom 2 og 5 år: Maks en time skjermtid om dagen. Foreldre bør se sammen med barna og bidra til å forklare det barna ser til virkeligheten rundt dem.

For barn over 6 år: Begrens skjermtiden og type mediekonsum. Sørg for at mediebruken ikke blokkerer for søvn, fysisk aktivitet og annet som er essensielt for god helse.

Fastsett tider for mediefri, slik som under måltid eller bilkjøring. Innfør mediefrie soner, som for eksempel soverommene.

Snakk med barna kontinuerlig om online sikkerhet, og lær barna om respekt for andre på internett og offline.

Kilde: American Academy of Pediatrics.

Radesky, som deltok i forskningsprosjektet, sier det er flere grunner til at amerikanske eksperter advarer mot å gi barn under 18 måneder tilgang til håndholdte enheter og at foreldre heller bør kommunisere direkte med barna selv.

For det første er ikke så små barn i stand til å skjønne sammenhengen mellom den todimensjonelle virkeligheten på skjermen og den tredimensjonelle verden rundt dem.

– Selv om de kan etterligne det de ser på skjermen, kan de ikke alltid overføre det til den virkelige verden og andre deler av livet sitt, sier hun.

– Symbolsk tenkning og minnefleksibilitet er noe applikasjoner ikke har klart å overvinne, uansett hvor interaktive de er, mener Radesky.

Innfør skjermfri tid

Radesky mener mer forskning på området er nødvendig, men har en klar beskjed til foreldre om hva som er best for barns utvikling:

Det er viktig å innføre tidspunkter og steder der man ikke tillater bruk av telefoner, TV, dataspill og heller prioriterer direkte kommunikasjon.

– Det som er viktig er å gi rom for «offline»-tid slik at familier kan sette grenser for skjermtiden. Å gjøre plass til virkelig, ansikt-til-ansikt-samspill med barn, er kanskje ikke lett, men det ser ut til å være viktig, sier professoren.