Volvo 240 er en gammel og folkekjær modell som mange fortsatt liker. 
Volvo 240 er en gammel og folkekjær modell som mange fortsatt liker. 

Koster mer etter 24 år enn som nybil

Her er våre beste kjøpetips for Volvo-klassikeren

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sammen med VW Boble og Golf er Volvo 240 noe av det nærmeste vi kommer en ekte folkebil her i Norge.

Gjennom tre tiår var dette en av Norges mest solgte biler.

Trygg, traust og fornuftig – ikke rart at mange bilinteresserte mener 240 har blitt en del av den norske folkesjela. Mange av oss har vokst opp i baksetet på en 240. Lært å kjøre bak rattet i en 240 – og så kjøpt vår egen når førerkortet var i havn.

240 var i praksis en videreutvikling av Volvos 140-serie da den ble lansert som 1975-modell. Dette var en stor, tung og dyr bil - og i starten var det slett ikke noen bil for "folk flest". Volvoen ble elsket av mange familier for sitt store bagasjerom, både i sedan og stasjonsvogn. Bakseteplassen derimot er nesten påfallende liten til å være i en såpass stor bil.

Mange nordmenn har sittet bak et slikt ratt i en Volvo 240.
Mange nordmenn har sittet bak et slikt ratt i en Volvo 240.

Mange små endringer

Du fikk 240 både som to- og firedørs sedan. Todørs forsvant imidlertid ut allerede i 1984. I motsetning til dagens kjøpemønster, valgte de fleste 240-kundene sedan, i stedet for Herregårdsvogn som var betegnelsen på stasjonsvogna.

Fordelingen av de forskjellige var som følger: 2-dørs med 245.257 produserte eksemplarer, 4-dørs ble laget i 1.490.102 eksemplarer, mens stasjonsvogna endte på 962.264 produserte biler. Tilsammen ble 2.686.055 Volvo 240 produsert.

Underveis i levetiden gjorde Volvo mange små endringer. Alt fra nye pyntelister, til større endringer på front og hekk og i interiøret. På denne måten klarte de å holde modellen rimelig bra oppdatert, men mot slutten var det ikke mulig å skjule at 240 hadde blitt en gammel bil.

240 hadde i en årrekke et nesten unikt grep på norske nybilkjøpere. Deretter fulgte en lang periode som populær ungdomsbil.

Nå har bilen forlengst fått klassiker-status og fine eksemplarer er nå på vei opp i pris. 240 er en enkel mekkebil og deletilgangen er god.

Veteranbil med turbo: Les mer om 240 turbo her:

Det er 24 år siden Volvo gikk ut av produksjon, så det er absolutt en del ting man bør sjekke før kjøp om man tenker på kjøpe en. Dette bildet viser en Volvo 265. 
Det er 24 år siden Volvo gikk ut av produksjon, så det er absolutt en del ting man bør sjekke før kjøp om man tenker på kjøpe en. Dette bildet viser en Volvo 265. 

Dette må du sjekke før kjøp

Bilen kom allerede i 1975 og det sier seg selv at det meste kan gå galt på så gamle biler. Men i utgangspunktet er de solide og driftsikre. Det som tar livet av flest biler er nok rust. De kan i prinsipp ruste over alt. Hjulbuer, hjulbrønner, nedkant dører og ikke minst i gulvet er vanlige steder. Rundt frontruta kan de også ruste og på stasjonsvognene er nedkant av baklukene utsatt og det samme er området rundt bakvinduet.

Det mekaniske er enkelt og solid. Men slitte kuler og foringer i forstillingen er vanlig. Slitte bremser er vanlig og defekte foringer i bakstillingen er en annen svakhet. Slitte kryss i mellomakselen hører også med blant det du bør sjekke.

Unntatt de første årgangene med B20-motor, har Volvo 240 registerreim. Sjekk at denne er noenlunde fersk. Oljelekkasje fra simmringer både i for og bakkant av motoren forekommer, småkranglete forgassere er vanlig

I 260-serien er 2,7-liters V6-motoren en svakhet. Problemer med register (kjede) og kjøling er ikke uvanlig. Denne motoren er mer komplisert å reparere enn de firesylindrede. På biler med aircondition bør du sjekke at dette virker som det skal.

Om du har lyst på magasinet VolvoKlassiker så sender du bare en SMS med Volvo til 2055. Da får du bladet hjem i posten.
Om du har lyst på magasinet VolvoKlassiker så sender du bare en SMS med Volvo til 2055. Da får du bladet hjem i posten.

En 240 som trenger litt omsorg og kjærlighet får du fra 10.000 kroner. En EU-godkjent og grei bruksbil fra 1990-tallet koster fra ca 30.000 kroner. Dyrest er fine, originale 240-turbo som fort kan koste over 200.000 kroner.

i 1977 kostet en Volvo 244 81.000 kroner. Det vil si at om du skal kjøpe en som er i fin stand så betaler du det samme – eller faktisk mer i dag.

Eirin var ikke så bilinteressert – så kjøpte hun gammel Volvo

Bestill mer Volvo-stoff på SMS

Vil du lese mer om Volvoklassikere?

Da har vi magasinet for deg: Nemlig VolvoKlassiker.

VolvoKlassiker byr på 100 sider om kun én ting: Klassiske Volvoer. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Vi har satt opp en veldig enkel SMS-løsning for bestilling. Du bruker bare mobilen og sender VOLVO til 2205. Magasinet koster 99 kroner og beløpet blir belastet telefonregningen.

Enklere blir det ikke - det tar cirka 45 sekunder - og bladet får du rett hjem i postkassa etter et par dager.

Han har eid over 50 Volvoer – nå er han klassiker-redaktør

Video: Slik Volvo viste fram luksusbilen sin, da den var ny: