Knuser myten om tøying etter trening

TØYING: Mange tøyer ut etter en hard treningsøkt. Men har det noe for seg?
TØYING: Mange tøyer ut etter en hard treningsøkt. Men har det noe for seg? Foto: Brun, Thomas/NTB SCANPIX
Er du en av dem som tøyer ut etter trening for å unngå å bli støl? Se hvorfor ekspertene mener du lurer deg selv.

Både på treningssenter og i parken er det et vanlig syn at joggere og andre tøyer og bøyer etter en svett treningsøkt.

Om det har noen effekt mot stølhet er derimot en myte, ifølge ekspertene.

– Det er studier som viser at å tøye tungt faktisk kan medføre økt stølhet, forteller personlig trener og mastergradsstudent, Martin Norum.

Økt bevegelighet – i korte perioder

Norum forklarer at man primært deler tøying inn i to grupper: statisk tøying og dynamisk tøying. Forskjeller er at man under statisk tøying holder leddet i en ytterposisjon i en gitt periode, mens man i en dynamisk tøying beveger seg inn og ut av ytterposisjon.

– Hvis man tøyer, enten det er dynamisk eller statisk, vil man få akutt bedre bevegelighet, men dette er noe som forsvinner etter kort tid, forklarer Norum.

Norum forklarer at dersom målet med tøyingen er å få økt bevegelighet er det andre ting man heller kan prøve.

– Er man i fysisk aktivitet og trener styrketrening med fullt leddutslag kan man faktisk få bedre bevegelighet. Treningen vil da bli en form for dynamisk tøying, forteller Norum.

– Muskelen blir ikke lengre

Helsenorge.no skriver på sine hjemmesider at mekanismene som fører til stølhet er ukjent, men at bakgrunnen ofte kan være en kombinasjon av flere ting. Blant annet at man gjør muskelarbeid som er uvant, at muskelen blir utsatt for stor belastning eller at treningen man gjør er mer belastende enn man er vant til.

Ifølge er regelmessig trening den beste måten å forebygge stølhet.

Man har lenge trodd at tøying skal være bra for musklene. Nå har vitenskapen vist at tøying faktisk ikke har så stor effekt.

– Det er ikke sånn at muskelen blir lengre slik man tidligere har trodd. Det som skjer er at man bli vant til å strekke og på denne måten får man en følelse av å ha større bevegelighet, forklarer Elisabeth Wiken Telenius, fysioterapeut på Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse.

Kan ha positiv effekt

Hun forteller til Helsekontrollen at det som skjer med musklene når man tøyer dem, er at de rett og slett blir strukket. På kort sikt blir man mer bevegelig fordi nervene gir fra seg mindre smertesignaler.

– Man så jo tidligere at mange tøyde før man skulle prestere fordi man skulle klargjøre musklene. Tanken var at dette skulle føre til mindre skade, men nå vet vi at det ikke fungerer i det hele tatt, forteller Telenius.

Telenius forklarer at tøying likevel kan ha en positiv effekt for de av oss som sitter mye stille.

– Livsstilen vår i dag gjør at vi ofte sitter veldig statisk, og det er ikke alle som i løpet av en dag har fulle bevegelsesutslag. Da kan det være viktig å gjøre litt dynamisk tøying, forteller Telenius.

– Gå heller en rolig tur

Steinar Madsen, medisinsk fagdirektør ved Statens legemiddelverk, tror mange tøyer mest for hyggens del og fordi de tror risikoen for skader og stølhet skal minske.

– Det er nok litt placebo. Det er jo hyggelig å stå å tøye sammen med kompisen din etter en løpetur, men noen god effekt har det vel ikke, forteller Madsen.

Både Madsen og Norum er enige om at man heller kan gå seg en rolig tur etter trening i stedet for å tøye.

– Hvis hensikten er å bli mindre støl bør man heller gå en tur å være litt mer i bevegelse, forteller Norum.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook