ULIKE, MEN GANSKE LIKE: Disse produktene ser ganske ulike ut, men inneholder nesten det samme, avdekker Helsekontrollen. 
ULIKE, MEN GANSKE LIKE: Disse produktene ser ganske ulike ut, men inneholder nesten det samme, avdekker Helsekontrollen.  Foto: Helsekontrollen

professor reagerer:

«Spesialtilpasset» kjønn og livsstil – nesten identisk innhold

Disse ulike multivitaminene, som skal være spesielt tilpasset mann, kvinne, 50+ og sport, inneholder nesten det samme. – En kvinne kan like gjerne ta pillen for menn, sier professor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

— Det er søkt å selge fire ulike bokser når de inneholder nærmest det samme, sier professor ved Universitet i Oslo, Bjørn Steen Skålhegg.

Weifa er Norges ledende produsent av reseptfrie legemidler som Paracet og Ibux. Men de har også begynt å produsere multivitaminer som skal være spesielt tilpasset deg som er mann, kvinne, sporty eller over 50 år.

«Nå er det blitt enklere å velge riktig kosttilskudd», skriver produsenten på sine nettsider - og hevder at de ulike produktene er skreddersydd til målgruppene.

Skeptisk

«Complete multi kvinne er spesielt tilpasset kvinner som er opptatt av økt energi og har fokus på hår, hud og negler» står det i reklamen om produktet til kvinner, mens multivitaminet for menn er til «menn som ønsker å opprettholde kroppens testosteronnivå og muskelfunksjon».

Produsenten lover mer enn de kan holde, mener professor Skålhegg.

– Hud, hår og energi appellerer helt åpenbart til kvinner. Men når man sammenligner dette produktet med andre multivitaminprodukter er ingen spesiell grunn til at dette skulle være noe mer kvinne-vitamin, sier professoren.

Han bemerker seg at produktet for menn spiller på testosteron.

– Her viser de til sink fordi det skal opprettholde testosteronnivået. Det er ganske søkt, fordi sink er i utgangspunktet en bedre bidragsyter til testosteron enn andre ting.

Nesten likt innhold

Skålhegg har sett på innholdet i multivitaminene. Det viser seg at innholdet i de tilsynelatende helt ulike produktene er nesten identisk.

Alle produktene inneholder akkurat de samme vitaminene og mineralene, og har kun ubetydelig små variasjoner i mikrogram.

– En mann kan like gjerne ta kvinnevitaminet, og en person over 50 år kan ta vitaminet for de som driver med sport, sier professoren. Han tilføyer:

– Før lagde de én pille for hele familien, mens nå lager de for ulike aldersgrupper og ulike personer i familien. Da selger jo produsenten dobbelt så mange, kanskje tre ganger så mange, bokser som før. Det er penger i kassa.

– Helt vanlig

Bendik Meling Samuelsen, professor og instituttleder for markedsføring på BI, forklarer at dette er en vanlig måte å reklamere på.

– Det er naturlig at produkter som skal brukes for å forbedre helsen min må føles trygt, sikkert og tilpasset meg, sier Samuelsen.

Når man i tillegg ser et produsentmerke på pakningene som man kjenner fra andre produkter som mange bruker kan dette påvirke tilliten vår, mener Samuelsen.

– Dette er et selskap som vi har lært oss å stole på gjennom oppveksten.

Produsenten: — Ganske like

Produsenten av multivitaminene, Weifa, sender et skriftlig tilsvar på kritikken:

«Selv om et kosttilskudd aldri kan erstatte et sunt og variert kosthold, kan det for enkelte være vanskelig å få i seg de nødvendige næringsstoffene gjennom mat.

Complete Multi inneholder de viktigste vitaminene og mineralene kroppen har behov for i det daglige. I Complete Multi er hvert produkt merket i forhold til målgruppens ønsker og behov.

Produktene er ganske like, men mengden av enkelte vitaminer og mineraler er justert forhold til målgruppens behov. Merkingen på boksen er i samsvar med helsepåstander som er godkjent av europeiske myndigheter, dvs at alle våre påstander er godkjente EFSA claims».