Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen har et rekordstort modellutvalg. De har en bil i omtrent hvert eneste segment som finnes.

Men nå velger de å tynne ut litt for 2018-modellene.

Mye tyder på at både at den sporty VW Scirocco og ikke minst retro-bilen VW Beetle er inne i sin siste sesong og altså ikke følger med over i modellprogrammet for 2018.

Årsakene er nok både flere og sammensatte. Mange spekulerer på om det kan være følger av dieselskandalen for halvannet år siden. En lei sak som har kostet VW konsernet store penger. Det kan nok godt være endel av forklaringen, men neppe hele.

Billegender

Sannheten er at en bil som VW Scirocco begynner å bli gammel og at den dermed bygger på en eldre plattform og dermed ikke lengre tilfredsstiller VWs strenge krav.

VW Scirocco er en billegende for VW som kom allerede i 1974, men nå går det ubønnhørlig mot slutten
VW Scirocco er en billegende for VW som kom allerede i 1974, men nå går det ubønnhørlig mot slutten

Scirocco er for øvrig en gammel modellbetegnelse og den var faktisk tidligere ute enn VW Golf, i 1974. Den var også en av de aller første VW-ene med tverrstilt, vannavkjølt motor og forhjulsdrift.

Slik sett er det en liten billegende som her går i graven…

I Norge har ikke bilen vært i salg de siste årene. Den norske importøren valgte å ikke ta inn de siste årsmodellene grunnet for svakt markedspotensial – eller dårlig salg som det heter på godt norsk.

Les mer her: Sportsbilen vi ikke fikk

VW Golf selger bedre på en måned...

VW Beetle er på sin side retroutgaven av den gamle velkjente VW Bobla, en av verdens mest kjente bilmodeller den dag i dag, mer enn 40 år etter at den gikk ut av regulær produksjon.

New Beetle bygger i bunn og grunn på VW Golf. Den kom første gang i 1998 og vakte stor furore, men siden ble det liksom stille … Retro-Bobla tok heller ikke helt av.

Dårlig salg er dårlig butikk og det er slik sett forståelig av VW-ledelsen velger å la de to nisjemodellene utgå. I fjor ble det solgt 25.127 VW Beetle, mens salgstallet for Scirocco endte på 10.752 biler.

VW Golf solgte flere biler bare i januar enn det disse to gjorde til sammen på et helt år. Det sier jo litt om hva som genererer penger.

Bare noe over 25.000 biler ble solgt av VW Beetle i fjor. 
Bare noe over 25.000 biler ble solgt av VW Beetle i fjor. 

Men selv om salget ikke var all verden, er dette to nisje- og entusiastmodeller som eierne ofte har knyttet sterke følelser til.

Utvikling av bil koster veldig mye penger. Skal man bruke veldig mye penger, så krever det strenge prioriteringer. Og VW prioriterer nå annerledes og langsiktig.

VW Golf GTI: Nå blir "sosse-tralla" fra 80-tallet veteranbil

En liten gladnyhet

I disse langsiktige prioriteringene er det satt av mye midler til utvikling av VWs kommende, elektriske ID-famille. VW konsernet har derfor i sin strategi fram til 2020 bestemt seg for å kutte ut enkelte modeller, for å øke produktiviteten og komme seg opp på en resultatmargin på fire prosent.

I neste strategiperiode som går fra 2020 til 2025 er målet å bli størst – og best – på elektriske kjøretøyer og å øke resultatmarginene ytterligere til seks prosent.

VW Beetle Cabriolet får lov til å leve videre i overskuelig framtid og er VWs eneste takløse bil nå. 
VW Beetle Cabriolet får lov til å leve videre i overskuelig framtid og er VWs eneste takløse bil nå. 

Helt til slutt har vi allikevel en liten gladnyhet for den de som synes det er helt okei med biler som går på bensin eller diesel, og som kanskje er litt konservative. Når det gjelder VW Beetle, så er det kun modellen med tak som forsvinner.

VW Beetle Cabriolet spares og vil få leve videre enn så lenge. VW har jo lange og stolte cabriolet-tradisjoner. Ikke minst med nettopp VW Boble, som var den aller første. Beetle Carbriolet er faktisk nå den eneste takløse fra VW.

Lyst på en VW Beetle før den forsvinner? Les vår test her: