Det er en grunn til at denne gressklipperen koster én million
Har blant annet slått Top Gear ned i støvlene. Se video:
Gressklippere er ikke akkurat noe som får hjertet til å slå fortere hos de fleste av oss. Men det finnes unntak.
Den kanskje råeste av dem alle befinner seg i Norge. Den har satt en ganske så utrolig verdensrekord og nå er gressklipperen til salgs.
Før du legger Stiga-klipperen din ut på finn eller sender robotklipperen i dvale, er det imidlertid én ting du bør legge merke til: Prisen. Den er nemlig også solid, ikke mindre enn én million kroner!
Hva får du så for disse pengene? Jo, en gressklipper som ble spesialbygget for å sette Guinnes-rekord – noe den også klarte. Den er innehaver av den regjerende verdensrekorden, som tidligere tilhørte Top Gear. De måtte se seg solid slått av den norske konkurrenten.
Ikke før klokken 9 på søndag...
Så er det også gjort et par ting her: Gressklipperen Viking T6R består av en spesiallaget rørramme, en amerikansk Chevrolet LS1 V8-motor på 409 hk og 590 Nm. Da aner du kanskje at lyden ikke er heeelt som på en vanlig gressklipper:
– Rake rør gir en fantastisk lyd, men anbefales ikke brukt før klokken 9 på søndag morgen. Naboer i cirka én mils omkrets som ikke deler motorinteressen, kan nok bli noe oppjaget, forteller Ole-Martin Lundefaret i Norwegian Speed Factory som står bak det spesielle prosjektet.
Disse lastebilene renser faktisk luften
Gikk med ett årsverk
– Det aner oss at dette ikke var gratis, eller gjort i en fei?
– Nei. Gressklipperen tok ett år å bygge, men selve prosjektet tok lengre tid fordi vi ville gjøre det ordentlig. Ordentlig i denne sammenhengen betyr at vi gjorde det i samarbeid med Norges Bilsport Forbund, slik at gressklipperen fikk en løpslisens. På denne måten ble rekordforsøket lovlig – vi var tross alt ganske høyt over fartsgrensa – og måtte ha gyldige forsikringer.
– Prosjektkostnaden har vært på 1,5 millioner, inklusive prosjektering, deler, bygging og rekord. Selve gressklipperen har deler for cirka 500.000-600.000 kroner og det gikk nok med ett årsverk til å bygge den, forteller Lundefaret.
Klikk her for å se annonsen på gressklipperen
Satte rekorden i regnvær
– Prisen på en million – hvordan kom dere fram til den?
– Vi viste gressklipperen første gang på Dyrsku´n i Seljord i 2015, og der ble vi tilbudt 1,5 millioner kroner for den fra tre forskjellige, seriøse interessenter. En av dem hadde en ganske omfattende bilsamling. Det er selvfølgelig vanskelig å prissette en slik doning, men skal man ha verdens raskeste gressklipper, med en gjeldende Guinness-rekord, må man regne med å betale litt, smiler Lundefaret.
Den gjeldende verdensrekorden ble satt i øs-pøsende regnvær over en flyvende engelsk mile (1609 meter), og det var problemer med å komme opp i fart før man kjørte inn i måleområdet. Lundefaret mener verdensrekorden kunne blitt høyere enn det den endte på, 214,967 km/t.
Her kan du lese mer om selve rekordforsøket
Hvem er i målgruppa?
Vil du vite litt mer om det tekniske? Gressklipperen ruller på sjeldne, tredelte Compomotive felger og har spesialbygget to-veis justerbart racing-understell fra KW Competition. Foran er coiloverne montert slik som på Formel-biler, med push-rod. Dekkene er fra en Formel 3-bil, og gressklipperen leveres både med flere sett slicks og regndekk.
I oppsamleren skjuler kjølesystemet seg, med stor radiator og vifte. Girkassen er en GM TH400 bygget av RATS, bakdiff er Quaife i et BMW 188-hus. Utvekslingen gjør at gressklipperen har en toppfart på over 260 km/t.
– Men et litt kjedelig spørsmål, kan den også brukes som gressklipper?
– Så klart! Gressklipper-funksjonen fungerer, og er drevet av to miljøvennlige elektriske klippeaggregater. Vi måtte droppe å drive klipperbladene fra V8-motoren. Tuppene ville brutt lydmuren på maks turtall, forteller Lundefaret som tror dette om mågruppa her:
– Det må være de som har litt større plen enn normalt, eller har veldig liten tid til å klippe plenen sin!
Noe annet for en million? Da kan du for eksempel kjøpe dette dekket
Få med deg rekorden, se video av super-gressklipperen under: