Det er 10. mai i dag – men kanskje bør du la bilen stå

Vinteren gir seg ikke så lett.

Vinteren gjør comeback i sør. Slik ser det ut i Ås i Akershus i morgentimene onsdag. 
Vinteren gjør comeback i sør. Slik ser det ut i Ås i Akershus i morgentimene onsdag. 

I store deler av Nord-Norge er det fortsatt vinterføre, og på morgenen i dag våknet også mange på Østlandet opp til snøfall.

Vinteren gjør comeback, og kan skape store problemer for de som skal ut å kjøre på morgenen.

Svært mange av oss har nå lagt om til sommerdekk. Det er ikke sikkert det er en god ide å legge ut med dem i dag.

Stor forskjell

Det er nemlig stor forskjell på egenskapene, mellom sommerdekk og vinterdekk. Litt snøfall trenger forsåvidt ikke være noe problem, det skumle er når det snør så mye at det legger seg på veien. Da er sommerdekk fy-fy.

– Erfaringsmessig er det småveiene som er mest farlige. På de større skal det mer til at det legger seg. Men det er jo mange av oss som må kjøre på nettopp småveier først. Da er det all grunn til å være forsiktig, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Mister lettere kontroll

– Men er det virkelig så stor forskjell på sommer- og vinterdekk?

– Ja, den forskjellen tror jeg er større enn folk flest aner. Du har rett og slett helt andre egenskaper med sommerdekk på glatta, kontra vinterdekk.

– Bremsestrekningen blir vesentlig lengre, du mister lettere kontroll i sving, og det er veldig fort gjort å havne i grøfta. Alt dette er ting det er best å ikke erfare selv i praksis, sier Benny.

Ny undersøkelse: Firehjulstrekk kan gi mange flere ulykker

Skodd etter forholdene

For de som har piggdekk på bilen er fristen for å ta dem av forlengst ute. For vinterdekk uten pigger er det ingen spesiell dato man må forholde seg til, men mange velger å følge fristene for piggdekk også her. For Sør-Norge var det i år 24. april, mens bilister i de tre nordligste fylkene hadde frist til 1. mai.

– Men her er det viktig å huske at dette er teoretiske frister, satt for at bilistene ikke skal kjøre rundt på piggdekk mer enn nødvendig. Regelen er uansett at du skal være skodd etter forholdene: I praksis at du har dekkutrustning etter hvordan vær og føre er – ikke hva kalenderen viser. Om det betyr at du må legge om dekk en gang ekstra, ja så er det helt klart bedre å ta den jobben, enn å ta sjansen med sommerdekk, presiserer Benny.

Slik så det ut da Jenny (22) ble presset ut i grøfta

– La bilen stå

– Men det verste av alt er naturligvis hvis du forårsaker en ulykke, fordi du har feil dekk på bilen. Da er heller ikke forsikringsselskapene nådige. Som bileier plikter du å være riktig skodd. Hvis sommerdekkene kan anses som en årsak til at du kjører av veien, eller for eksempel inn i en annen bil – ja, da er sjansen stor for at du opplever avkortning i forsikringsutbetalingen. Det kan bety en saftig økonomisk smell, sier Benny.

Hans råd er derfor å la bilen stå, hvis du er det minste i tvil om at det er forsvarlig å kjøre.

– Denne årstiden er skummel. Det kan være tilsynelatende fine forhold, så kan det være såpeglatt rundt neste sving. Da er det ikke sikkert at du rekker å reagere en gang, før det er for sent, avslutter Benny.

10 tips: Dette bør vi vite når veien er glatt

Når bilen ser slik ut og står på sommerdekk, da bør du tenke deg litt om før du kjører avgårde.
Når bilen ser slik ut og står på sommerdekk, da bør du tenke deg litt om før du kjører avgårde.

Denne bruktbilfellen kan koste deg mange tusenlapper

Se video under: Så moro kan du ha det på glatt underlag