Nå er dette Europas mest solgte bil

Det til tross for at den snart forsvinner ut.

Dagens Ford Fiesta er straks historie, den avslutter med å ta førsteplassen blant de mest solgte bilene i Europa. 
Dagens Ford Fiesta er straks historie, den avslutter med å ta førsteplassen blant de mest solgte bilene i Europa. 

Den debuterte tilbake i 1977 og har vært med oss i sju generasjoner siden.

Fiesta har vært en stor salgssuksess for Ford, også her i Norge.

Nå er det straks klart for ny og åttende generasjon, men dagens modell har ikke tenkt å forsvinne stille og rolig. Nei, her er det full fart til siste slutt, og nå er Fiesta Europas mest solgte bil.

Vokser i lengden

Det er ingen dårlig prestasjon for en utgående modell. Vanligvis er salgskurven sterkt dalende mot slutten av modellsyklusen. Men her spiller det inn at Ford har vært flinke til å holde bilen oppdatert, sannsynligvis også at de kjører gode tilbud på den.

En helt ny Fiesta kommer til Europa og Norge til sommeren. Den bygges på en helt ny plattform og har vokst en god del sammenlignet med dagens modell, den er blant annet sju centimeter lenger og strekker seg til 4,11 meter.

Da snakker vi størrelse tilsvarende det vi fant i Golf-klassen for et par generasjoner siden.

Slik så den første ut, den kom på markedet tilbake i 1977.
Slik så den første ut, den kom på markedet tilbake i 1977.

Mye bil for lite penger, les testen av Ka + her:

Mye utstyr

For Fords del er dette også en naturlig utvikling, ettersom de har lansert Ka + som en ny minstemann. Den måler 3,93 meter fra støtfanger til støtfanger.

Fra 187.000 kr. kan du bestille nye Fiesta med en helt ny 1.1-liters bensinmotor med 85 HK og utstyrsnivået Trend. Går du opp et utstyrsnivå, fra Trend til Titanium, får du en meget godt utstyrt bil til 212.000 kr. med den samme bensinmotoren.

Inkludert da er blant annet Fords SYNC 3 infotainmentsystem med 6,5-tommers berøringsskjerm, sportsseter foran, automatiske fjernlys, trafikkskiltgjenkjenning, automatisk klimaanlegg, 16-tommers aluminiumsfelger, akustisk frontrute som ytterligere reduserer støy i kupeen, cruisekontroll og LED kjørelys.

Interiøret i dagens Fiesta har fått kritikk for å være litt rotete, Ford løfter det flere hakk i den nye utgaven. 
Interiøret i dagens Fiesta har fått kritikk for å være litt rotete, Ford løfter det flere hakk i den nye utgaven. 

– Biler går i stykker, slik er det bare

Vignale-versjon

Mye av dette er utstyr som tidligere var forholdt større og dyrere modeller. Her følger Ford en av trendene i markedet, at også småbilene får stadig mer fint utstyr.

Til høsten er det så klart for sportslige ST-Line og ikke minst: Da kommer også Fiesta i Vignale-utgave.

Vignale er Fords eget, eksklusive undermerke. Til nå har vi fått modellene Mondeo, S-Max og Kuga i Vignale-versjoner. Nå kommer turen også til Fiesta. Det skjer som en konsekvens av at Ford selv registrerer at mange småbil-kunder bruker mye penger på ekstrautstyr og gjerne vil ha en bil som skiller seg fra mengden.

Senere kommer også crossover-varianten Fiesta Active og råtassen Fiesta ST.

Fiesta Black Edition: En lite lykkepille på fire hjul

Slik ser nye Fiesta ut i Active-versjon, med en god dose offroad-styling.
Slik ser nye Fiesta ut i Active-versjon, med en god dose offroad-styling.

Denne bilen gir deg luksus-følelse – til svært hyggelig pris