Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opel Rekord er en bil vi trygt kan kalle folkebil. I flere tiår var den en velkjent del av den norske bilparken.

Som nybil forsvant Rekord i 1986 og nå er det ikke mange bruksbiler igjen ute på veiene. Rekord har blitt en klassiker, godt hjulpet av at eldre Opel har en stor fanskare i Norge.

Nå har det dukket opp en sjelden mulighet i bruktmarkedet. Vi snakker en 1969-modell Rekord L som har en meget spesiell historie.

Ikke gått langt

Dette er nemlig et ekte låvefunn. Rekorden har stått lagret i flere tiår, men nå er den ute igjen – og klar for nye eventyr.

– Bilen ble satt inn på låven i 1977, tatt ut batteriet, og deretter glemt. Jeg kjørte den inn, og jeg vet at den starter og går. Den er veldig "sprek" tatt i betraktning at den er fra 1969, skriver Even fra Oppaker som selger Opelen.

På de åtte årene den var i bruk, rullet ikke Rekorden mer enn 112.468 kilometer. Da snakker vi særdeles kort kilometerstand i forhold til alderen nå. Prisforlangende er forresten moderate 29.000 kroner.

Norsk låvefunn vakte oppsikt i USA

Nylakkert

Ut fra bildene ser vi at bilen har fått en god dose patina, både utenpå og inni. Men det må man regne med på en bil som har stått lagret så lenge. Lakken var forresten ikke gammel da bilen ble satt inn.

– Bilen ble nylakkert i 1975, da den hadde stått i en stall en hel vinter, og det hadde blitt endel lakkskader på den. Vinyltaket er helt og fint, og meget flott, forsikrer selger Even.

Rekord C som denne generasjonen heter, kom på markedet første gang i 1966. Dette var en stor og rommelig familiebil. I Norge ble den kjøpt ny av familier med litt over gjennomsnittet god råd.

Nærmere 80-tallet kommer du ikke på fire hjul

Tidsriktig interiør, også fargemessig. Faksimile fra finn.no.
Tidsriktig interiør, også fargemessig. Faksimile fra finn.no.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Plaget med rust

Opel tilbød flere karosserivarianter. De som virkelig kunne skeie ut valgte todørs coupe, mens sedan og stasjonsvogn var mer vanlig. Sistnevnte kunne du faktisk få i to utgaver, både med tre og fem dører. I 1971 ble Rekord C erstattet av Rekord D.

Hva bør du så tenke på hvis du vurderer å kjøpe en bil som dette? Her er det naturligvis viktig å sjekke bilen skikkelig. Det er ingen myte at Opel i mange år var plaget med rust, det bør du være forberedt på her også – blant mange andre ting.

Baller på seg

– Det er smart å ta høyde for at mye må byttes på en bil som har stått så lenge. Setter du bort mye av jobben, vil det også koste store penger. Slik sett er nok biler som dette best egnet for de som kan skru endel selv og synes jobben er halve moroa, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som selv har mange år bak seg som bilmekaniker.

– Det kommer naturligvis også an på hvor strøken man vil ha bilen. For de fleste har det en tendens til å balle på seg. Noen gir seg ikke før bilen nærmest er som ny igjen. Da snakker vi et omfattende prosjekt. Men da har man også en flott bruksveteran. Det vil overraske meg om ikke dette eksemplaret ser ganske annerledes ut om et år eller to, sier Benny.

Nå har lensmannens gamle Opel kommet ut fra låven

Dette er et offisielt brosjyrebilde av Rekord C, i sin tid en svært populær bil i Norge.
Dette er et offisielt brosjyrebilde av Rekord C, i sin tid en svært populær bil i Norge.

Commodore: Dette var 70-tallets drømmecoupe