Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Range Rover utvider modellutvalget sitt fra tre til fire biler når de lanseres sin nye Velar i august.

Dette er en stor SUV i luksusklassen. Velar er søstermodellen til Jaguar F-Pace og en bil Range Rover forventer seg mye av.

Vi i Broom var til stede da bilen hadde premiere hjemme i England tidligere i år. Det var et kjempearrangement i London Design Museum, med over 1.000 journalister flydd inn fra hele verden.

Rundt 40 kontrakter

Velar er den mest sporty Range Roveren noensinne. Her har design veid tungt, samtidig som du skal kunne forsere en ørken med den også (hvis du skulle ønske det).

Velar kommer altså i august, men allerede nå er den på en liten snikvisitt i Norge. Et av de første eksemplarene står nemlig utstilt på ankomst innland på Gardermoen lufthavn. Og der vekker den oppsikt.

– Ja, vi merker veldig godt at dette er en bil mange er nysgjerrig på. Velar byr på mye nytt fra Range Rover, samtidig som den naturligvis er en fullblods offroader. Vi har rundt 40 kontrakter allerede nå og er strålende fornøyd med det, sier Jacob Moer Aanonsen som er salgssjef i Jaguar Land Rover Norway.

– Her har de laget klassens tøffeste bil

Velar er søstermodell til Jaguar F-Pace, Land Rover og Jaguar er nemlig i samme konsern.
Velar er søstermodell til Jaguar F-Pace, Land Rover og Jaguar er nemlig i samme konsern.

Tøff og aggressiv

Designmessig blir dette helt klart en av de lekreste bilene i klassen. Velar er en sporty og linjelekker SUV, der designet er svært viktig, både utenpå og inni.

Det er umiskjennelig Range Rover, samtidig som de ytterligere understreker det sporty preget minstemann Evoque har fått mye skryt for. Det handler om myke linjer, men samtidig kraftige proporsjoner.

Bilen ser tøff og aggressiv ut i virkeligheten. Samtidig er designet rent og minimalistisk. Range Rover-designerne har hatt fokus på å holde antall detaljer på et minimum. Ett eksempel: Dørhåndtakene som ligger inne i karosseriet og felles ut når du trenger dem.

Interiøret er minimalistisk og antall knapper og brytere er tatt ned til et minimum.
Interiøret er minimalistisk og antall knapper og brytere er tatt ned til et minimum.

– Kjære bilprodusenter: Vi er ikke dummere enn at vi ser bakdørene...

Fra 847.900 kroner

Det samme preget fortsetter innvendig. Her er det to store skjermer i midtkonsollen, og nesten ingen knapper eller brytere. Målsetningen har vært å gjøre det så rent og ryddig som overhodet mulig. På den måten kommer også lekre detaljer og eksklusive materialer best mulig fram. Her setter Velar en ny standard i klassen.

I Norge starter prisene på 847.900 kroner, med det legger Velar seg blant de dyreste bilene i klassen. Her er det også viktig å huske at startpris er én ting på biler i denne klassen, i praksis blir det fort en god del dyrere før du er i mål med ekstrautstyret. Fra en million kroner er nok derfor mer realistisk.

Range Rover tilbyr fem motorer fra starten. Du får 2-liters diesel med enten 180 eller 240 hestekrefter, og en 3-liters diesel på 300 hestekrefter.

På bensinfronten er det snakk om en 2-liter på 250 hestekrefter, dessuten en 3-liters V6 på 380 hestekrefter.

Les mer: Dette blir drømmebil for mange nordmenn

Visste du at Range Rover også lager cabriolet? Her er den!