10 ting du bør vite om BMWs nye storselger

MÜNCHEN (Broom / TV 2): Nå ruller den inn i Norge.

BMW 5-serie har hatt stor suksess i mange år. En helt ny modell har derfor stor sko å fylle... 
BMW 5-serie har hatt stor suksess i mange år. En helt ny modell har derfor stor sko å fylle... 

Publikum fikk hilse på helt nye BMW 5-serie Touring for første gang under bilmessen i Geneve i begynnelsen av mars.

Allerede om noen uker er den klar for lansering i Norge, med en startpris fra 545.000 kroner for rimeligste modell, som er BMW 520D Touring.

Dette er en bil mange nordmenn venter på. Du skal lete lenge etter en mer kjøreglad familiebil, samtidig som 5-serie har blitt større og mer praktisk for hver generasjon.

Her er 10 mer eller mindre nyttige fakta du bør vite om nykommeren:


1. Større:

Fra forrige generasjon er lengden økt med 36 mm, bilen måler nå 4,94 meter. Bredden er 1,86 meter og høyden er 1,49 meter.

Bagasjeromsvolumet har økt litt, fra 560 til 570 liter. Samtidig økes lasteevnen fra 720 til 730 kilo.

Legges bakseteryggene ned, øker volumet til 1.700 liter. For enkel tilgang til bagasjerommet, er det også mulig å åpne vinduet i bagasjeromsluken separat.

2. Lettere:

Bilen har ikke bare blitt større. den veier mindre også. Opptil 100 kilo lettere har den blitt. Ikke dårlig med tanke på at fysisk størrelse har økt, samtidig som BMW har puttet inn mye nytt utstyr i tillegg.

3. Baksetet:

Plassen for baksetepassasjerene har blitt større. Takket være at akselavstanden har økt til på 2,97meter, men også fordi at hele baksetet er nykonstruert.

Det gir bedre beinplass. Det er også verdt å nevne at baksetet nå er bredt nok for plassering av tre barneseter ved siden av hverandre. Det påstår i alle fall BMW...

– Denne BMWen står til terningkast 6!

Ny og forbedret grill gir mindre støy og lavere luftmotstand. 
Ny og forbedret grill gir mindre støy og lavere luftmotstand. 

4: Active air-stream:

BMW har lagt stor vekt på aerodynamikk på nye 5-serie. Blant annet har de jobbet mye med BMWs kanskje fremste kjennemerke, nyre-grillen. Målet har vært å optimalisere luftstrømmen gjennom den, både for kjøling, men også for å bedre aerodynamikken. En nyhet er Active airstream-grillen. Nye 5-serie Touring har en Cw-verdi på 0,27. Det er lavt!

5. Større head-up og større skjerm:

BMW var blant de aller første som kom med head up display (HUD) og har siden vært ledende på dette. Nye 5-serie har fått større HUD med plass til enda mer informasjon.

Samtidig som også et nytt iDrive-infotainmentsystem er på plass. Med større skjerm på 10,25-tommer.

6. Automatisk oppvarming:

Det nye iDrive-systemet sørger for automatisk oppvarming av seter og ratt ved en ute temperatur som du selv velger.

7. Ikke som GT:

Større baksete og større bagasjerom gjør 5-serie Touring mer familievennlig. 
Større baksete og større bagasjerom gjør 5-serie Touring mer familievennlig. 

I motsetning til den forrige generasjonen av 5-serie, kommer ikke den nye generasjonen 5-serie som GT-variant. Erstatteren til 2018 GT-varianten vil være BMW 6-serie GT som får intern-koden G32.

Olav sperret opp øyenene, da han så den nye BMW-en

8. Mer 4-dørs:

I Norge har man tradisjonelt solgt mer enn 80 prosent av 5-serie som stasjonsvogn. Nå regner man med et salg på 50/50 mellom sedan og Touring. Grunnen er at avgiftsvinneren 530e, som er ladbar hybrid, bare leveres som sedan, i alle fall i starten.

9. Bedre og bedre salg:

For hver eneste generasjon som har kommet, har Touring modellen bare solgt bedre og bedre. BMW håper selvfølgelig at denne trenden holder seg.

10. Stillhet:

Digitale instrumenter, større head up-skjerm og forbedret i-Drive-system.
Digitale instrumenter, større head up-skjerm og forbedret i-Drive-system.

Da BMW planla den nye Touring-utgaven var visjonen at den skulle være like stillegående som 4-dørs sedanen. Det har de klart, til tross for at bilen er lettere.

Les også: Dette er vårt førsteinntrykk av BMW 5-serie Touring

Se vår video av nye BMW 5-serie under: