Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fire av ti nybiler i Norges selges nå med firehjulstrekk. Andelen 4x4 har økt i mange år.

For mange handler dette om ekstra sikkerhet og fremkommelighet. Med 4x4 slipper du å bli stående fast når det er snø og glatt på vinteren – eller brøytekantene er høye.

Nettopp dette med sikkerhet er viktig for mange kjøpere, men i praksis viser det seg at dette fort kan være en illusjon.

Med og uten 4x4

En stor studie fra det svenske forsikringsselskapet Folksam viser nemlig at biler med firehjulstrekk har betydelig høyere ulykkesrisiko enn andre biler.

Folksam har analysert 35.000 ulykker, mellom 2003 og 2015. Så har de sammenlignet bilmodeller, i praksis samme modell, med og uten 4x4.

Ut fra dette materialet har de gjort interessante funn. Det viser seg nemlig at biler med firehjulstrekk har 20-30 prosent høyere risiko for ulykker på is eller snø, altså vinterføre.

Pass på: Her smeller det fort

Ingen avvik på sommerføre

For såkalte singelulykker (der ingen andre biler er involvert) og møteulykker øker risikoen med fra 15-41 prosent. Også dette på vinterføre.

Undersøkelsen viser også at biler med 4x4 kolliderer i opptil 10 prosent høyere hastighet på vinterføre, enn andre biler.

Interessant nok finner ikke undersøkelsen noen avvik på sommerføre. Der er tallene generelt like for biler med og uten firehjulstrekk.

Brooms bilekspert Benny Christensen har sett nærmere på Folksams studie og mener dette er svært relevant også for norske forhold.

Firehjulstrekk er gull verdt for fremkommeligheten, men det kan også lure deg til å tro at det er mindre glatt enn det egentlig er. Rundkjøringer er et velkjent ulykkessted på vinterstid.
Firehjulstrekk er gull verdt for fremkommeligheten, men det kan også lure deg til å tro at det er mindre glatt enn det egentlig er. Rundkjøringer er et velkjent ulykkessted på vinterstid.

Pusher grensene

– Folksam er kjent for å være grundige, det ligger et solid tallmateriale i bunn. Her får vi bekreftet noen myter om biler med firehjulstrekk og jeg tror ikke det er noen som helst grunn til å tvile på det som kommer frem. Tendensen er klar. Det som imidlertid er hele poenget her, er at det ikke er bilene selv som gjør utslaget, det er vedkommende som sitter bak rattet, sier Benny.

– Hva mener du med det?

– Jo at firehjulstrekkere naturligvis ikke på noen måte er mer trafikkfarlige enn andre biler. Tvert imot. Men det som skjer, er at sjåførene pusher grensene for mye, helt til det går galt. Det har nok mange av oss lagt merke til også. Det som skjer er at bilen i mange tilfeller kamuflerer forholdene litt. Du legger ikke merke til hvor glatt det er, før det er for sent. Og da skjer ulykkene, sier Benny.

Piggdekk på SUV: Derfor kan det være smart

Viktig påminnelse

– Litt ironisk ettersom sikkerhet nettopp er et viktig poeng når man kjøper bil med 4x4?

– Ja, det kan du naturligvis si. Her skal vi huske at 4x4 er gull verdt for fremkommeligheten. Det skal mye til for å bli stående fast. Men firehjulstrekk opphever ikke de fysiske lovene, særlig ikke når du skal bremse. Mange ulykker skjer også i svinger. Man kommer for fort inn, bilen mister grepet – og så bærer det ut i grøfta. Mange biler med firehjulstrekk er også store og tunge. Når de først slipper, ja da er det ikke lett å kontrollere dem, forteller Benny.

Han mener denne undersøkelsen er en viktig påminnelse til alle som har bil med 4x4.

– Man kan nok føle seg litt uovervinnelig, men det er man altså ikke. Det gjelder å kjøre med marginer og avpasse farten etter forholdene, også når man har firehjulstrekk. Hvis ikke risikerer man altså å bli en del av denne statistikken selv, sier Benny.

LES OGSÅ: – Er det SUV-ene eller eierne det er noe galt med?

Kanskje er det ikke så dumt å "nøye" seg med tohjulstrekk likevel...
Kanskje er det ikke så dumt å "nøye" seg med tohjulstrekk likevel...

Topp 5: Dette er de billigste bilene med 4x4

Se video under: Bilen advarer andre om glatte veier