Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mer enn 110.000 nordmenn har allerede skaffet seg en og interessen ser ikke ut til avta. Snarere tvert i mot. Folk setter seg på ventelister og venter både i månedsvis og årevis.

Både Opel Ampera-e og Tesla Model 3 er gode eksempler på nettopp det.

Det er selvfølgelig elbilene vi snakker om.

Og det er kanskje ikke så snodig. Fordelene er jo både åpenbare og mange. Dessuten har elbil-utviklingen tatt kvantesprang de siste årene. Fra å være små, trange glassfiberbokser med rekkevidde på bare noen få mil, så har de gått til å bli fullverdige, velutstyrte, trygge og fine biler.

Legg til økt rekkevidde og god utbygging av ladepunkter, så er de nå i ferd med å bli reelle bil-alternativer for veldig mange.

Pengene kan brukes på morsommere ting

Men tilbake til fordelene ved å kjøpe og å eie elbil. For det første er de fritatt for importavgift og moms. Hvilket gjør at man får mye bil for pengene. På for eksempel en Tesla kan det være snakk om flere hundre tusen kroner i besparelse, kontra en tilsvarende bensin- eller dieselbil.

Ser man på bruken, er det også betydelig besparelser å hente. Ikke minst på drivstoff. Ta en alminnelig familiebil, som går på bensin. Den kjøres 15.000 kilometer i året og har et forbruk på 0,7 l/mil – til en drivstoffpris på 15 kroner pr/liter. Ser vi på det over en tre års-periode er det snakk om nesten 50.000 kroner, bare i drivstoff. Det er penger som definitivt kan brukes på andre og morsommere ting.

Nå er det riktignok ikke helt gratis å lade en elbil heller, men er man litt smart, så kan man slippe unna skikkelig billig.

At man med en elbil i tillegg slipper unna med redusert årsavgift, uten bompenger, gratis ferge, gratis parkering mange steder og har tilgang på kollektivfelt er andre faktorer, som heller ikke akkurat trekker ned...

Når man snakker med folk som kjører elbil, er det jo ofte disse faktorene som vektleggs mest. Forståelig nok. Det med å kaste penger ut av vinduet her jo lenge vært sett på som en ganske meningsløs øvelse.

Miljø og nullutslipp nevnes i beste fall i en bisetning, om det i det hele tatt nevnes...

Folke-Teslaen lanseres i sommer

Det kan være mer å spare. Mye mer...

Om du som leser dette har en bil som går på fossilt drivstoff og synes at dette lyder urettferdig, så bør du kanskje ikke lese videre. For elbil-eiere sparer faktisk enda mer. Tildels mye mer også.

Det sier Brooms bilekspert Benny Christensen:

– Ja, det er helt riktig og jeg er litt forundret over at det faktisk ikke er mer fokus på det. For her snakker vi fort mangfoldige titusener av kroner. Det er blant annet snakk om service og vedlikehold. En elmotor er i prinsippet vedlikeholdsfri og omtrent like driftssikker som en flaggstang, sier Benny.

– Elbileiere slipper oljeskift, de slipper å bytte tennplugger, dieselfilter og luftfilter. Elbiler har jo ikke tradisjonell girkasse, så her slipper man clutchbytte eller svinedyre girkassehavarier. Som om det ikke er nok, så behøver de heller ikke å tenke på registerreimbytter, engste seg for turbohavari, eller tette partikkelfiltre – eller annen leamikk som vannpumper som lekker, og slitte kamaksler og vippearmer. Her snakker vi opptil flere potensielle utgiftsbomber i titusenkroners-klassen, bekrefter Benny.

Les også: Dette sliter mange elbil-eiere med

Elbiler skal også ha service, men færre bevegelige deler og god driftsikkerhet gjør at behovet for mange og store reparasjoner reduseres betydelig.  
Elbiler skal også ha service, men færre bevegelige deler og god driftsikkerhet gjør at behovet for mange og store reparasjoner reduseres betydelig.  

Bremseproblemer

Men én ting kan elbilene få flere problemer med.

– Ja, bremsene. En del nyere elbiler har så sterk regenerering, at bruk av bremsepedal knapt er nødvendig. Da blir jo knapt bremsene slitt og man skulle tro at alt var bare fryd og gammen. Men slik er det ikke. Bremser er svært usatt for smuss, salt, sølesprut etc. Det gjør at bremseklossene ofte setter seg fast, at de tar dårligere enn de skal og at bremseskivene fort kan ruste og at hele sulamitten må byttes unaturlig hyppig i forhold til hva vi er vant til sier Benny.

Hva med batteriene da? De kan vel være en potensiell stor og skummel utgift for elbileiere, tenker du kanskje.

– Batteriene har vist seg å holde overraskende bra. Selv etter lang tids bruk, eller høy kilometerstand, i for eksempel i drosjer, er de svært gode, med lite tap av lagingskapasitet. Det har knapt nok vært skiftet elbilbatterier i Norge. Og i de tilfellene de har vært skifte,t så har det ofte vært feildiagnostikk som er årsaken. At feilen egentlig har ligget andre steder, for eksempel i styringselektronikken, sier Benny.

Opels elbil: Ventetiden har økt til to år

Video: Lydløse elbiler kan være skumle ...