MILEPÆL: C919 tar av i Shanghai. I størrelse og design ligger det nært opptil Airbus A320 og Boeing 737. REUTERS/Aly Song
MILEPÆL: C919 tar av i Shanghai. I størrelse og design ligger det nært opptil Airbus A320 og Boeing 737. REUTERS/Aly Song

Her tar Kinas første passasjer-jetfly av for første gang

C919 er Kinas svar på Boeing og Airbus.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyet, som heter C919, skal konkurrere med Boeing 737 og Airbus A320. Fredag tok det første flyet av i offentlighet i lett smog fra Pudong International Airport i Shanghai.

Flyet har to motorer og skal frakte mellom 158 og 174 passasjerer. Standardversjonen har en rekkevidde på drøyt 4000 kilometer, mens en Long Range-utgave kan fly 5500 kilometer.

Forsinket avgang

C919 skulle egentlig tatt av i 2014 og vært i kommersiell drift i 2016. Prosjektet har imidlertid blitt forsinket på grunn av problemer med produksjonen.

Om fredagens jomfrutur blir vellykket, vil den statseide flyprodusenten Comac søke om godkjennelser fra Kinas luftfartsmyndigheter og utenlandske tilsynsmyndigheter.

C919 er kinesisk, men er utstyrt med en rekke komponenter fra vestlige produsenter. Motorene og cockpiten er levert av industrigiganter som General Electric og Honeywell.

Lang vei å gå

Utviklingen av flyet er uansett et viktig skritt for kinesiske myndigheters målsetting om å utvikle landets industri og gjøre landet mindre avhengig av import. Men det vil ta mange år før flyet vil kunne konkurrere med de etablerte produsentene i USA og Europa, skriver New York Times.

Dette handler dels om vedlikeholdsapparat og tilgang til reservedeler. Dels handler det om at myndighetene i USA, EU og andre markeder må godkjenne maskinen før den eventuelt kan selges utenfor Kina.

Comac har allerede sikret seg 570 ordrer på flyet. melder AFP.