Den nye Mercedes E-Klasse i AMG-utgave byr på vanvittige ytelser.
Den nye Mercedes E-Klasse i AMG-utgave byr på vanvittige ytelser.

Denne bilen har blitt 300.000 kroner billigere

...og så er den verdens raskeste stasjonsvogn!

Har du lyst på sportsbil, men stort plassbehov? Eller har du veldig dårlig tid og må gjøre unna bilferien i en fei?

Da kan dette være bilen for deg!

For nå åpnes nemlig ordrebøkene for tidenes heftigste Mercedes E-klasse stasjonsvogn.

Den er rett og slett verdens raskeste og byr på ytelser som man normalt forbinder med rendyrkede sportsbiler.

Solid priskutt

V8-motoren, kjent fra AMG GT, yter i likhet med sedanen inntil 612 hk og 0-100 km/t går unna på vanvittige 3,5 sekunder.

Mercedes-AMG har allerede redefinert hva en luksussedan kan være med E 63 S 4MATIC+ sedan. Nå er begge modeller priset.

Selv med utstyr til nærmere 130.000 kr inkludert, sørger den nye effektive motoren for at startprisen reduseres med nesten 300.000 kr, sammenliknet med utgående modell. Vi snakker om rett over 1,5 millioner kroner, før ekstrautstyr.

Suksess med E-klasse i Norge

En av de mest oppsiktsvekkende nyhetene er det avanserte firehjulsdriftsystemet AMG Performance 4MATIC+ med 100% variabel kraftdistribusjon og AMG Cylinder management som sømløst kan deaktivere fire av sylinderne ved begrenset kraftetterspørsel. Det gir bedret drivstofføkonomi og redusert utslipp.

– E-Klasse har allerede vist seg å være en stor suksess i Norge, og med salgsstarten på de to nye toppmodellene når vi også ut til våre mest kompromissløse kunder. Det sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz personbil i Norge.

Dette er terningkast 6 fra Mercedes

Familieracer

I likhet med sedanen har designerne jobbet tett med aerodynamikkeksperter for å optimalisere balanse og marktrykk, alle elementer har en hensikt. Motoren er en 4-liters Twin-turbo V8 som genererer inntil 612 hk og 850 Nm.

Priser:

Sedan: 1.512.900 kroner

Stasjonsvogn: 1.592.900 kroner

Det skal gi høy grad av komfort i hverdagen, og økt presisjon og kjøreglede på bane.

Kreftene distribueres via det nye 4MATIC+ som kontinuerlig overvåker underlaget for optimalt grep. For førere som ønsker full kontroll kan man velge «drift mode» i Race-menyen på S-modellene. Det gir 100% bakhjulsdrift, manuell girmodus og deaktivert ESP. Stasjonsvognens akselerasjonen fra 0-100 km/t gjennomføres på 3,5 sekunder, mye takket være den nye nitrinns sportsgirkassen med svært raske girskift.

Det gjør bilen til verdens raskeste serieproduserte stasjonsvogn.

I Norge er premium pluss- og teknikkpakke standard på alle E 63-varianter. Det innebærer blant annet Wide Screen Cockpit, head-up display, 360-kamera, multibeam LED med 84 lysdioder, Burmester surround sound, panorama-soltak, skinninteriør og memoryseter.

Sedanen lanseres i juni, mens stasjonsvognen er ventet til Norge i august.

De fire eksosrørene avslører at denne stasjonsvogna ikke er helt som alle andre. 
De fire eksosrørene avslører at denne stasjonsvogna ikke er helt som alle andre. 

Denne Mercedesen er oppsiktsvekkende rimelig

Les også: Mercedesen ble bare kjørt 13 mil – du gjetter neppe hvorfor

Video: Se denne tøffe nyheten fra Mercedes