Suzuki Swift er for første gang klar med hybridmotor i det norske markedet. Den lille bilen kommer til å koste fra 224.000 kroner.
Suzuki Swift er for første gang klar med hybridmotor i det norske markedet. Den lille bilen kommer til å koste fra 224.000 kroner.

Dette blir en liten prisbombe i Norge

Nykommer med svært attraktiv kombinasjon.

Suzuki Swift er en av Norges mest solgte småbiler. Nå kommer den med en nyhet som vil gjøre den enda mer aktuell – den er nemlig blitt en hybrid, takket være kombinasjonen av el- og bensinmotor.

Dermed blir den en av markedets aller billigste biler med firehjulsdrift, med en startpris på bare 224.000 kroner.

Da får du også med en del utstyr som du aldri har hatt på denne bilen før – blant annet adaptiv cruisekontroll som standard.

Swift i ny utgave – men ser du forskjell?

4x4 og lavt forbruk

Firehjulstrekk er en selvfølge på Suzuki Swift, og sammen med den lave prisen gjør det at forventningene til salget er høye.

Effekten er på totalt 90 hk, og oppgitt blandet forbruk er på 0,45 l/mil.

Det er ikke gjort store sprell på designet med nye Swift. Men LED-teknologi er nå kommet til både for- og baklykter.
Det er ikke gjort store sprell på designet med nye Swift. Men LED-teknologi er nå kommet til både for- og baklykter.

0-100 km/t tar 12,6 sekunder, så noen rakett er det ikke snakk om her.

Den vesle bilen har et bagasjerom på 265 liter, som blir til 579 liter om du legger ned ryggen på baksetene.

Nostalgi: Husker du denne Suzukien?

Nytt hybridsystem

Det nye hybridsystem – Smart Hybrid Vehicle by Suzuki (SHVS) – konverterer energi som skapes ved bremsing eller ved reduksjon av hastighet. Denne energien lagres i et spesielt batteri som sørger for å redusere drivstofforbruket.

I tillegg til å hjelpe motoren ved akselerering, inkluderer hybridsystemet en start/stopp funksjon. Systemet skrur av motoren når bilen står stille, noe som reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet når det er mye trafikk.

Bagasjerommet er ikke stort. Men er oppgitt til 265 liter.
Bagasjerommet er ikke stort. Men er oppgitt til 265 liter.

Hybridsystemet hjelper til ved å bruke elektrisitet for å starte bilen igjen, noe som gjør den enda mer effektiv.

Lite nytt

På designfronten har det skjedd små endringer fra tidligere Swift-modeller. Det er lett å kjenne den igjen, med sitt korte panser og smilende "ansikt".

Interiøret er blitt freshet opp litt, og nå kan du også få den med et nytt infotainmentsystem.

Mer utstyr

I tillegg til nevnte adaptive cruisekontroll, er filskiftvarsling, multifunksjonsratt, bakkestart-assistent, ryggekamera og DAB+-radio med på utstyrslisten.

Grunnutgaven som koster 224.000 kroner heter GL, mens toppmodellen GLX koster fra 244.000 kroner.

Nye Swift har fått fem stjerner i kollisjonstesten til Euro NCAP.

Swift har vært en populær bil i Norge i mange år. Når den nå kommer som hybrid kan det bli en ny oppsving på salgstallene.
Swift har vært en populær bil i Norge i mange år. Når den nå kommer som hybrid kan det bli en ny oppsving på salgstallene.

Patrick satset på en litt annerledes bil