Tina Jahmurataj var tidligere ansatt i klesbutikken Brandy Melville som ligger i Bogstadveien i Oslo.
Tina Jahmurataj var tidligere ansatt i klesbutikken Brandy Melville som ligger i Bogstadveien i Oslo. Foto: Privat/Google Maps

Omstridt klesbutikk tar bilde av sine ansatte hver dag og sender til utenlandske sjefer

– Kvalmt å tenke på at jeg har jobbet der, sier Tina Jahmurataj, som sa opp deltidsjobben på Brandy Melville etter kun fire måneder.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I juni 2016 begynte Oslo-jenta Tina Jahmurataj (24) å jobbe som deltidsansatt på klesbutikken Brandy Melville, som har filial i Bogstadveien i Oslo.

Etter kun fire måneder sluttet hun, etter det hun opplevde som ubehagelig kontrollering av de ansatte.

– Plutselig en dag fikk jeg beskjed om at vi skulle bli tatt bilde av på jobb. Bildene skulle sendes til butikkens utenlandske sjefer i Zürich, som skulle se på stilen vår og hvordan vi kombinerte klesplaggene våre, forteller Jahmurataj til TV 2.

Det var studentavisa Universitas som først omtalte saken.

– Føltes som en kontrollering

Ifølge Jahmurataj blir de ansatte i arbeidskontrakten oppfordret til å gå på jobb i klær fra Brandy Melville som de selv måtte betale for. Det står imidlertid ingenting om fotografering.

– Jeg lurte på hvorfor vi måtte fotograferes, og fikk beskjed om at det ikke var tvang. Men man vil jo ikke stille seg på bakbeina, sier 24-åringen, som til slutt gikk med på ett bilde.

Selv reagerte hun sterkt på beskjeden om at hun skulle fotograferes. Som bachelorstudent for å bli kroppsøvingslærer, føltes det ekstra ubehagelig å bli tatt bilde av og vurdert.

– Da jeg sto der og ble fotografert tenkte jeg plutselig «nå står jeg midt oppi det kroppspresset og utviklingen jeg selv prøver å jobbe mot», forklarer hun.

Kort tid etterpå sluttet hun i klesbutikkjobben.

– Bilder kan forsvinne, havne på avveie og bli misbrukt. Dette var bilder av kroppen min som jeg ikke ante hva skulle brukes til. Det føltes både som en kontrollering av meg, og som en objektivisering av oss ansatte, sier hun.

– Flere har sluttet

24-åringen forteller at nesten samtlige av hennes kolleger reagerte på fotograferingen, og hevder at minst ti ansatte har sluttet i butikken siden januar.

– Flere begynte å oppleve det som veldig ekkelt etter hvert som tiden gikk, og mange har sagt opp jobben, sier hun.

Jahmurataj kaller praksisen for «usmakelig».

– Man skal bli lønnet for pliktene man er satt opp til i kontrakten. Å legge til slike elementer blir som en ekkel avtale, sier hun.

Bekrefter fotografering

Daglig leder i Brandy Melville Oslo, Hanna Lagerkrans, bekrefter at butikken tar såkalte «staff pictures» av sine ansatte hver morgen. Bildene sendes til kjedens utenlandske sjefer.

Når TV 2 ringer vil Lagerkrans ikke utdype dette, men refererer til svarene hun har gitt til Universitas via e-post. Der avviser hun at fotograferingen er en form for kontrolltiltak av de ansatte.

– Vi kaller det «trend watching». Vi tar bilder så vi kan se nye trender hos jentene, sier hun.

Hun tar selv bildene av de ansatte, og avviser at ansatte har blitt presset til å bli tatt bilde av, eller ha på seg klær fra butikken.

– Vi kan ikke tvinge noen. Vi anbefaler at man har på seg klær fra Brandy Melville, ellers går man i det man er komfortabel med.

Hun avviser også at ti ansatte har sluttet siden januar, men vil ikke gi et konkret antall.

– Dessverre er den informasjonen konfidensiell, jeg gir ikke ut den typen informasjon om ansatte, skriver hun.

Fagforening: – Kan være ulovlig

Christopher Beckham er 2. nestleder i fagforeningen Handel og Kontor (HK), og reagerer sterkt på praksisen.

– Dette er en praksis vi mener kan bryte med arbeidsmiljøloven, sier han til TV 2.

– Jeg kan ikke få øye på en saklig begrunnelse for å sende bilder av de ansatte til ledelsen i utlandet. Det høres overhodet ikke bra ut, sier han.

Han peker på at fotograferingen ikke ivaretar de ansattes integritet og verdighet, og minner om et kontrolltiltak.

– Loven sier at «Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas». Når en arbeidsgiver tar bilder av de ansatte og sender dem til sjefer i utlandet, mener vi i HK at den ansattes integritet og verdighet nettopp ikke ivaretas, sier han.

Han oppfordrer også ansatte som opplever denne praksisen om å ta kontakt med fagforeningen.

– Vi vil gjerne snakke med dem for å få et innblikk i hvor stort dette problemet egentlig er, sier han.

Kun én størrelse

Butikken har tidligere fått kritikk for at de kun selger klær i én størrelse. Både internasjonalt og i Norge har kleskjeden fått kritikk for dette.

«Det er vanvittig å mene at det er OK å selge klær i bare en størrelse. Sannheten er at de aller fleste ser teite ut i den bitte lille T-skjorten som nesten er på størrelse med det du finner i barneavdelingen på H&M», skrev 20 år gamle Selma Moren i et leserinnlegg i Aftenpostens Si;D i september i fjor.

Også Jahmurataj reagerer på kjedens onesize-konsept.

– Det er snevert, og på ingen måte et sunt ideal å fremme. De har begrunnet det med at klærne kommer fra Italia, hvor de ofte er små. Men at man presser dette inn i Norge, mener jeg er veldig usunt i forhold til barn, sier hun.