Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Netthandelen er på full fart oppover. Ifølge Statistisk Sentralbyrå økte handelen på nett fra snaut 10 milliarder kroner i 2010, til nesten 19 milliarder i 2016.

Vi handler stadig flere ting på nettet, det gjelder også mange bileiere.

Akkurat nå er mange i markedet for å kjøpe nye dekk. Da er det kanskje naturlig å tenke netthandel her også? Nei, ikke hvis vi skal tro en undersøkelse InFact har gjort på vegne av Dekkmann.

Krever kunnskap

Totalt svarte mer enn 85 prosent nei på spørsmålet om hvorvidt de har vurdert å kjøpe sine neste dekk på nett. Ikke overraskende var det respondentene over 65 år som var minst positive til netthandel.

Kun fem prosent av disse svarte ja på det samme spørsmålet. Mest positive var gruppen mellom 30 og 44 år. Litt mer enn en fjerdedel av disse har vurdert å handle dekk på nett – vesentlig mer enn i gruppen mellom 18 og 29 år hvor 15 prosent svarte det samme.

– Netthandel kan være veldig praktisk for mange, men det krever imidlertid en del kunnskap. Dekk er mer kompliserte enn de ser ut som, og det er umulig å se om et dekk er bra eller dårlig med det blotte øye, forteller produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.

Husk dette når du skal skifte dekk

Spesialutstyr

I tillegg til dekkets egenskaper i ulike situasjoner, er det også veldig viktig at man velger riktig hastighetskode og lasteindeks. Dette varierer fra bilmodell til bilmodell, og velger man feil risikerer man at dekkene er ulovlige å bruke. Det samme gjelder dersom man velger å kjøpe en annen dimensjon enn det bilen leveres med originalt.

– Det er veldig kjedelig å kjøpe nye dekk for mange tusen kroner, for så å innse at bilen ikke blir godkjent på neste EU-kontroll, sier Dalen Haukenes, i en pressemelding.

En annen faktor han trekker frem, er behovet for spesialutstyr for montering.

Endt opp med høyere regning

– Svært få kan montere dekkene selv. Til dette kreves det spesialmaskiner, og for store lavprofildekk kreves det i tillegg maskiner av særlig god kvalitet for å unngå skader på dekk og felg ved montering. Etter montering må dekkene selvsagt balanseres for å unngå komfortproblemer – og ikke minst unødvendig slitasje på bilens understell.

– Når man regner inn hva det koster for montering og balansering blir ofte regnestykket langt fra like pent som det ser ut ved bestilling. Vi har sett flere eksempler på kunder som ender opp med en høyere totalregning, og de går i tillegg glipp av all eksperthjelpen de kan ha behov for, avslutter Dalen Haukenes.

Her er 10 ting du trenger å vite om dekkskift

Føler deg litt svimmel..?

Brooms bilekspert Benny Christensen deler litt av skepsisen – og understreker at det viktigste av alt er at man vet hva man kjøper:

– Ja, et dekk er ikke bare et dekk! Det gjelder både hvilket merke man velger, og spesifikasjonene på selve dekket. Dette er ikke noe hokus-pokus, men føler du at du blir litt svimmel når du leser tallene og informasjonen på dekksiden, ja da er kanskje ikke netthandel noe for deg, sier Benny.

Ta seg godt betalt

Ved nettkjøp anbefaler han å kjøpe via en aktør som også tilbyr omlegging og avbalansering av dekkene, i nærheten av der du bor.

Nettopp fordi dette ikke er noe mange av oss kan gjøre selv:

– Tropper du opp på den lokale dekksjappa med felger og nye dekk du har bestilt på nettet og ber dem legge om for deg – da er jeg redd de vil kunne ta seg godt betalt. De vil jo helst selge deg dekk, i tillegg til omlegging og avbalansering. Det kan absolutt være penger å spare her, men som sagt: Du må vite hva du gjør og hva det vil koste til slutt, sier Benny.

Nå kommer de hjem til deg og skifter dekk på bilen

For mange er det nå tid for dekkskift, det betyr kanskje også at man oppdager at det er behov for helt nye dekk. 
For mange er det nå tid for dekkskift, det betyr kanskje også at man oppdager at det er behov for helt nye dekk. 

Firehjulstrekker? Derfor bør du bytte alle dekkene samtidig

Slik skifter du dekk - se mer i videoen under: