Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VW Golf har tronet øverst på salgstatistikken ni år på rad, og mye tyder på at det bør stelles i stand til jubiluemsfeiring når årets tall er gjort opp.

Riktignok har salget gått ned hele 44 prosent så langt i år, sammenlinget med i fjor. Men det har også sin naturlige forklaring. Modellen er nemlig akkurat nå i ferd med å bli erstattet.

Lanseringen av den fornyede utgaven er alt godt i gang. VW har som mål at over 11.000 nordmenn skal kjøpe den, og at den elektriske utgaven skal stå for over halvparten av disse tallene.

Her kan du lese mer om nye Golf

Utallige alternativer

Noe av forklaringen på det høye salget de 10 siste årene, er alle valgmulighetene du har med denne bilen. Den finnes nå i fire karosserivarianter: 3-dørs, 5-dørs, stasjonsvogn og flerbruksbil.

I tillegg er den tilgjengelig med diesel- og bensinmotor, som ladbar hybrid og ren elbil. Det er både forhjulstrekk og firehjulsdrift, fire forskjellige girkasser – og den kan leveres med opptil 310 hk!

Kort sagt: Du skal være litt sær for å ikke finne en Golf som passer ditt bruk.

Ikke rart at mange ønsker seg dette

e-Golf får rekkevidde på opptil 300 km.
e-Golf får rekkevidde på opptil 300 km.

Større motor og bedre rekkevidde

Nye e-Golf får en facelift i form av litt justeringer på designet, blant annet nye- og dynamiske LED-lys både foran og bak. Men de viktigste endringene skjer innvendig og under panseret.

For eksempel får nye e-Golf økt effekt fra 116 til 136 hk, og et nytt batteri som gir økt rekkevidde med 50 prosent, fra ca 200 til 300 km. Det siste er tall basert på NEDC-testen, som i praksis betyr at det er vanskelig å gjenskape en slik rekkevidde i virkeligheten.

Men det er denne testen som ligger til grunn for måling av rekkevidde på elbiler i Europa akkurat nå.

e-Golf koster fra 300.000 kroner, og er den billigste Golfen på nybilmarkedet.

Denne bilen har nesten ingen konkurrenter

Verstingen enda råere

I andre enden av skalaen finner vi bilen med størst bensinmotor og høyest prislapp – nemlig Golf R. Den får imidlertid en solid avgiftslette i 2017, sammenlignet med 2016 – og går derfor ned nesten 50.000 kroner i pris. 5-dørs kombi-utgaven av Golf R, med 4x4 og automatgir, koster fra 567.000 kroner.

Verstingen sparker nå unna 0-100 km/t på brennkjappe 4,6 sekunder. I en ikke alt for fjern fortid var det superbil-tid!

GTI-utgaven går rundt 20.000 kroner ned i pris.
GTI-utgaven går rundt 20.000 kroner ned i pris.

GTI-utgaven går ned rundt 20.000 kroner i pris. Denne koster nå fra 451.600 kroner med 7-trinns DSG automatgir.

Dette er mye fornuft til lite penger

GTE blir ladbar GTI

Den ladbare varianten, GTE, er også veldig populær. Den får nå full stylingpakke ala GTI-utgaven, både innvendig og utvendig og blir dermed litt barskere å se på.

Men effekten og rekkevidden er den samme som tidligere, henholdsvis 204 hk og 50 kilometer.

Her har faktisk prisene gått noe opp, og denne starter på 344.900 kroner.

Denne bilen både dusjer og føner seg selv

Mer utstyr

Alle modellene får mer standardutstyr – og ikke minst mest tilgjengelig ekstrautstyr enn før. Blant annet kan du nå få digitale og dynamiske instrumenter, slik vi har sett i Audi og de større VW-modellene.

Håndbevegelseskontroll til infotainmentsystemet er også på plass om du bestiller det, og den elektriske e-Golfen kan leveres med utvendig lyd som advarer fotgjengere. Denne kan slås av om ønskelig.

Det finnes en rekke varianter at Golf – og mye skal til for at du ikke finner en som passer ditt bruksmønster.
Det finnes en rekke varianter at Golf – og mye skal til for at du ikke finner en som passer ditt bruksmønster.

Nei - dette er ikke bilen for deg som er sjenert