Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Antallet elbiler på det norske markedet har eksplodert de siste årene.

Det som startet med små og primitive biler som Buddy og Think, har etter hvert blitt til et bredt modellspekter, med alt fra den rimelige toseteren Smart, til store og kostbare Tesla Model X.

Godt hjulpet av en rekke insentiver for både kjøp og bruk, har elbilene sikret seg store markedsandeler og solgt mer enn de fleste ville våget å spå, for bare noen år siden.

Norsk Elbilforening har nå gjennomgått Motorvognregisteret for å fastslå hvor mange elbiler som finnes på norske veier.

Minst 37.500 i dag

– Om vi tar med alt, både varebiler og små elbiler registrert som firehjuls MC, er tallet ganske nøyaktig 110.000. Brorparten av elbilene (105.803) er registrert som personbiler. Topp ti utgjør 97.718 av disse, eller drøyt 92 prosent, sier Christina Bu, som er generalsekretær i Norsk Elbilforening.

Prognosen for elbilsalget i år tilsier minst 37.500 nyregistreringer (i tillegg blir det bruktimportert noen tusen ganske nye elbiler hvert år). Dette gjelder elbiler registrert som personbiler.

Brooms bilekspert: – Kjøp elbil nå!

Kongen på haugen

– Dermed blir det spennende å se hvor nær 150.000 vi havner i år, sier Bu, som understreker at nylig lanserte Opel Ampera-e og oppgraderte Volkswagen e-Golf blir viktige utover året.

Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening.
Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening. Foto: Scanpix

Kongen på haugen er Nissan Leaf, som utgjør nesten 28 prosent av elbilbestanden og nærmer seg 30.000 solgte med stormskritt.

Modellen har snart seks år bak seg på det norske markedet.

– Det er også verdt å merke seg at den så langt i år er den femte mest solgte personbilen, uansett drivstoff (1.456 eksemplarer). Totalt fem rene elbiler er inne blant de 20 mest solgte, sier Bu, i en pressemelding.

Kuttet prisene: Nå er det kamp om elbilkundene

To prosent Model X

Foruten Leaf er disse BMW i3 (2.), Volkswagen e-Golf (12.), Renault Zoe (13.) og Tesla Model X (18.). På tampen av året ventes for øvrig lansering av andre generasjon av Nissan Leaf, som åpenbart vil løfte modellens popularitet ytterligere.

To prosent av elbilene er en Model X. Markedets eneste store elektriske SUV hadde 2.154 registreringer ved utgangen av første kvartal. Model X utgjør dermed rundt to prosent av elbilbestanden.

Tesla Model X har en høy profil, men blant bestselgerne er den ikke.
Tesla Model X har en høy profil, men blant bestselgerne er den ikke.

Mangler bilmodeller

– Totalt utgjør Tesla som merke dermed under 14 prosent av elbilbestanden, selv om inntrykket som ofte skapes i mediebildet er at antallet er mye høyere.

TOPP 10 ELBILER

1. Nissan LEAF: 29.509

2. Volkswagen e-Golf: 16.965

3. Tesla Model S: 12.287

4. BMW i3: 9.953

5. Kia Soul Electric: 7.803

6. Volkswagen e-up: 6.982

7. Renault Zoe: 4.379

8. Mercedes B-Klasse 3.967

9 Mitsubishi i-MiEV: 3.460

– Statistikken er imidlertid helt klar; de aller fleste elbilene er kompakte og med relativt lav pris, sier Christina Bu.

Samtidig mener elbilforeningen at det er en udekket etterspørsel etter elbiler i mellomklassen, der de typiske familiebilene befinner seg.

Per i dag er det for eksempel ingen elektriske stasjonsvogner på markedet. Og Tesla Model X blir for kostbar for det store flertallet av norske nybilkjøpere.

– Vi mangler bilmodellene flest nordmenn ønsker seg: Romslige og ikke alt for dyre familiebiler med god rekkevidde. Produsenten som først treffer dette behovet vil oppnå fantastiske salgstall, spår Bu.

LES MER: Dette er en bekymring for mange elbil-eiere