Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SISTE: Fortsatt flyforbud for de to Super Puma modellene i Norge. Luftfartstilsynet mener sikkerheten fremdeles ikke er god nok og at mer informasjon må på plass.

Lørdag er det ett år siden Turøy-ulykken, helikopterulykken som kostet 13 mennesker livet.

Fredag la Statens Havarikommisjon for transport fram en oppdatert rapport for ulykken.

Der konkluderer de har funnet den direkte årsaken til ulykken – en utmattingssprekk i et av planetgirene.

– Helikopteret var ved rundt 600 meters høyde da tannhjulet delte seg. Da sprekken åpnet seg, traff ikke tennene hverandre riktig og kolliderte inni girboksen, sa Tor Nøstegård, undersøkelsesleder ved Havarikommisjonen fredag.

– På grunn av de store kreftene i både rotor og motor, førte det til at girboksen sprengtes eller sprakk i stykker, forklarte Nøstegård.

Startet i skade på overflaten

Utmattingssprekken synes å ha startet i en liten skade på overflaten (‘micro pit’). Bakgrunnen for at en ‘micro pit’ oppstod og de mekanismene som deretter fikk sprekken til å vokse, er fortsatt ikke fullt ut klarlagt. Dette er det som en definerer som såkalt «rotårsak», det vil si hvordan og hvorfor sprekken fortsatte å vokse under overflaten.

Undersøkelsen har ikke avdekket feil ved materialkvalitet eller produksjonsprosess.

Vil fortsette å undersøke

Rapporten som fremlegges fredag er kun en foreløpig rapport fra Havarikommisjonen.

– Vi har funnet den direkte årsaken, men vi vil også lete etter de bakenforliggende faktorene som bidro til at ulykken kunne skje, sa Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør ved luftfartsavdelingen, på en pressekonferanse fredag.

Havarikommisjonen har ikke funnet noen sammenheng mellom transportuhellet og utmattingssprekken i planetgearet, som ligger inne i girboksen. Dette har vært en av teorien til ulykkesårsaken.

Anbefalte bedre overvåkingssystem

Helikopterets varslingssystemer og de vedlikeholdsprosedyrer som var i bruk ved ulykken var basert på at eventuell sprekkvekst skulle frigi metallpartikler. Imidlertid oppsto og vokste utmattingssprekken i planetgearet uten å frigi metallpartikler av betydning.

Som TV 2 har påpekt anbefalte den britiske havarikommisjonen et bedre overvåkingssystem av girboksen, med oljeanalyse som skulle avsløre mindre partikler. Dette rådet ble ikke fulgt.

Siden feilen ser ut til å avvike fra det som var forventet eller forutsatt ved design og typegodkjenning, er sertifiseringsprosess og sertifiseringskrav for store helikoptre relatert til katastrofale feil og krav til sikkerhetsbarrierer et område for videre undersøkelse. Det betyr at en vil se nærmere på hva en gjorde etter 2009-ulykken. Ble det gjort nok for å forhindre en ny, tilsvarende ulykke?

– Turøy-ulykken var en tragisk ulykke, og det er vanskelig å ikke være berørt. I dag tenker vi først og fremst på dem som har mistet noen, og som har lidd et enorm tap, sa direktør William J. Bertheussen fredag.