Med utsikt til belønning i form av virtuelle diamanter og drageegg, ville 5.-klassingene ved Hanstad skole i Elverum nesten ikke slutte å gjøre regnestykker. I dag ble klassen den første i Norge til å lære matte i en virtuell 3D-verden.

Slipper bøker

Sindre Sognli og klassen hans har klare forventninger til hvordan VR-brillene skal gjøre skoledagen mer inspirerende.

– Du slipper å se ned i en bok, og å skrive, sier Sindre.

Dette er det første skrittet Hamarselskapet Making View har tatt for å skape en hel virtuell læringsplattform i samarbeid med Innit og Kommuneforlaget.

I det første programmet kommer elevene inn i en virtuell matbutikk og sportsbutikk og får poeng i form av diamanter når de klarer å regne ut sluttsummen i kassa.

– Målet vårt er at vi sammen skal skape et system som skal gå over alle fag gjennom barne- og ungdomsskolen, til videregående og videre, forteller utvikler i Making View, Daniel Ervik Børnich.

– Man kan egentlig følge eleven digitalt og gi dem hjelpemidler og opplevelser helt fra de starter på skolen til de er ferdig utdannet.

Forsvinner inn i sin egen verden

Når elevene har blikket festet i den virtuelle virkeligheten, har læreren mistet øyekontakten med elevene sine.

– Ja, det har jeg. For noen minutter, det vil jeg understreke, for det er ikke så lenge vi driver på med det her, sier lærer Kristin Søgård.

– Men jeg går rundt og prater med dem og får til kommunikasjon allikevel, altså.

Læreren kontrollerer systemet

Læreren kan både følge med på hvordan det går og justere vanskelighetsnivået til den enkelte elev fra sin egen laptop.

– Jeg ser hvor raskt de løser oppgaver og hvor stor prosentandelen er på korrekte svar, sier Søgård.

Via systemet kan læreren også følge progresjonen til den enkelte elev over tid.

– Har du sett elevene dine så engasjert over matteoppgaver før?

– VR-briller har de gledet seg til lenge, så det er stor begeistring. Det er supert, dette må vi bare profittere på, tenker jeg, bruke det for alt det er verdt.

Ser store muligheter

Rektor Pål Klaveness mener det er stort potensiale for fremtidig bruk av VR-brillene.

– Dette er bare en sped start, sier Klaveness.

– Nå driver vi med matematikk. Hvis du ser videre til for eksempel historiefaget, kan du ta på deg brillene og plutselig være i Peterskirken i Roma. Det gir enorme muligheter til å flytte seg geografisk til et annet sted.