ALDRI SETT LIGNENDE: Kristian Mykleset stusset over klistremerkene på vingen og tok dette bildet. Foto: Kristian Mykleset
ALDRI SETT LIGNENDE: Kristian Mykleset stusset over klistremerkene på vingen og tok dette bildet. Foto: Kristian Mykleset

Kristian stusset da han så bulker og klistrelapper på flyets vinge

På SAS-flyets vinge var det bulker og nummererte klistremerker.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var underveis fra Bergen til Oslo tirsdag kveld at flypassasjer Kristian Mykleset (33) så ut av vinduet og la merke til bulkene og lappene. Han hadde aldri sett noe lignende og tok et bilde av vingen.

– Jeg kikket ut og tenkte at dette var rart. Jeg ble ikke redd eller noe, men jeg lurte på hva det kunne være, sier Mykleset.

Hans første tanke var at flyet kanskje hadde truffet fugler eller noe annet.

– Og siden bulkene var nummerert, tenkte jeg at noen hadde sett på det. Jeg lurte på hva nummereringen betydde, sier han.

Trolig isklumper

TV 2 sendte bildet til SAS og informasjonssjef Knut Morten Johansen. Det viste seg at Myklesets antakelser stemte ganske bra.

– Små bulker på skrog og vinger skjer når fremmedlegemer treffer flyet. Dette ser ut til å komme fra objekter som for eksempel isklumper som har blitt blåst rundt under oppbremsing med reversering av motorene etter landing. Det blir alltid foretatt inspeksjoner mellom hver flyvning, og slike ting oppdages da, skriver Johansen i en epost til TV 2.

Den delen av vingen som har bulker og klistrelapper, er en vingeklaff som kalles spoiler. Spoileren heves etter landing for å ødelegge vingens løft. Dette hindrer at flyet spretter opp fra rullebanen etter at det tar bakken.

Spoilerens vinkel mot vingen under oppbremsing gjør det sannsynlig at nettopp denne delen er mer utsatt for å bli truffet av is eller andre fremmedlegemer.

Sjekket og registrert

At bulkene er nummerert, betyr ganske riktig at noen har sjekket dem og funnet at det ikke innebærer noen risiko for flysikkerheten.

– Tallene er referansenummer til det som er ført inn i flyets tekniske logg, og som viser at skaden er registrert, sjekket og vurdert av kompetent personell, og i henhold til flyfabrikantenes spesifikasjoner og krav, skriver Johansen.

SJEKKET: Nummerlappene betyr at kvalifisert personell har sett på bulkene og ført skadene inn i flyets tekniske logg. Foto: Kristian Mykleset
SJEKKET: Nummerlappene betyr at kvalifisert personell har sett på bulkene og ført skadene inn i flyets tekniske logg. Foto: Kristian Mykleset