Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg har lenge vurdert en 3-serie GT mye på grunn av størrelsen og at man sitter noe høyere i denne enn en vanlig 3-serie.

Problemet er at når jeg kommer til forhandler med en bil jeg har konfigurert opp på nettet slik jeg vil ha den (som absolutt ikke er ribbet...), så blir jeg bare møtt med alt utstyret og som jeg bør (føler jeg MÅ) legge til på toppen. Visstnok for at bilen skal være salgbar senere.

Det høres ikke ut til at det er mulig å selge bakhjulsdrevene BMW brukt i Norge lenger, og slett ikke uten skinnseter og største navigasjon. Resultatet har hittil vært at selgerne effektivt har stoppet sitt eget salg. Og jeg ikke har fått noen bil.

Dette fører meg til spørsmålet "hva bør jeg absolutt ikke glemme å huke av for på ekstrautstyrslista på en slik bil?" Jeg hadde i utgangspunktet tenkt en 320i bensin med bakhjulsdrift, sportsseter, brukbar stereo, hengerfeste og stoffseter/delskinn. Mvh Bjørn

Benny svarer:

Hei Bjørn. Det er leit å høre at BMW-kjøpet blir til frustrasjon framfor pur glede og forventning. Er ikke sånn det skal være når man vil kjøpe en bil som har stått på ønskelista en stund.

Konfiguratoren er jo til for at man skal kunne spekke bilen etter egne ønsker, behov og ikke minst egen smak. Da får man også en veldig personlig tilpasset bil.

Når det er sagt tror jeg nok også at rådene og anbefalingene du har fått er velmenende. Spesielt med tanke på gjensalg og potensielt verditap.

Vi i media, meg selv inklusive, må nok også ta litt av skylden her. Vi er flinke til å snakke om "må-ha-utstyr".

Samtidig følger vi også trendene og bruktmarkedet ganske tett. Og det er ikke direkte feil at du bør være litt taktisk når det kommer til utstyr.

Man må ikke ha skinnseter. Sportsseter i delskinn kan være like fine og gode, mener Broom-Benny. 
Man må ikke ha skinnseter. Sportsseter i delskinn kan være like fine og gode, mener Broom-Benny. 

Kan fort bli veldig dyrt

Men jeg synes definitivt også at du har krav på å blitt møtt med respekt hos forhandleren.

En ikke ubetydelig detalj ved det hele, som er lett å overse når man gir råd og ikke betaler selv, er merkostnadene.

Det å spekke opp en velutstyrt BMW kan for koste både 200.000 og 300.000 kroner ekstra, i forhold til startprisen. Du må sette ned foten når du føler at nok er nok.

320i bensin høres fornuftig ut i mine ører. Skinnseter er heller ikke noe must, så lenge du har sportsseter i deleskinn. De kan være både like bra og like fine.

At biler med firehjulsdrift er mest lettsolgt er det liten tvil om, men det koster normalt en god del ekstra. Så om behovet ikke er der for deg, så blås i det, er mitt råd.

Man finner definitivt veien uten største navigasjonsanlegg også. Men, igjen med tanke på gjensalg, så vet vi at kjøpegruppen her er kresen. De vil helst ha alt det grommeste som er å oppdrive. Så stor navigasjon er kanskje noe jeg ville vurdert, om det ikke koster helt vilt mye ekstra.

Ta en prat

Jeg tenker at du uansett har krav på å få den bilen du selv har lyst på. Det er jo hele poenget her. Så får du heller leve med at du kan få noe større prosentvis avskrivning. På den annen side behøver ikke det bety større verditap i kroner, fordi investert beløp har vært mindre.

Mitt forslag er at du tar turen innom forhandleren igjen. At dere tar en prat og at du må være tydelig på dine ønsker og behov og hva du faktisk vil kjøpe og hvor mye du kan betale.

Da vil jeg tro at dere kommer til en løsning og at du snart har din egen drømmebil i garasjen.

Lykke til!

Les også: Vår test av BMW 320 GT her

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Her kan du kjøpe ditt eget bilverksted

Video: Se vår test av BMW i8 her