POLITISKE TILTAK: Venstre ønsker flere sykkelveier i de største norske byene.
POLITISKE TILTAK: Venstre ønsker flere sykkelveier i de største norske byene. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix.

Vil ha sykkelvett inn i kjøreopplæringen

Venstres stortingsrepresentant Abid Raja mener at flere sykkelveier, og mer sykkelvett i kjøreopplæringen, vil få ned antall sykkelulykker i trafikken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Abid Raja (V) er 2. nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, styremedlem i Norges Cykleforbund, en aktiv syklist og kjent for å tale syklistenes sak på Stortinget.

Han har selv opplevd farlige situasjoner på sykkelsetet.

– Det er enkelte bilister som med vilje legger seg veldig tett inntil syklister når de kjører forbi. Noen tuter, og noen tar deg med spylevæske. Det opplever vi hver sesong på våre sykkelturer, at det er enkelte bilister som ikke tåler at syklister er på veien. Vi må lære å dele veien, sier Raja til TV 2.

Han understreker samtidig at syklistene også har et ansvar ute i trafikken.

Lovendring fikk ikke flertall

I Italia ligger det nå inne et lovforslag om å ilegge bøter på nærmere 6000 kroner, dersom bilister ikke holder god nok avstand til syklister på veien.

Raja har tidligere fremmet et forslag i Stortinget om å lovpålegge bilister å holde en avstand på halvannen meter ved forbikjøring av syklister, men forslaget fikk ikke flertall.

En annen kampsak er bedre tilretteleggelse for syklister i byene.

– Vi i Venstre vil jo gjerne ha flere sykkelveier, og i Nasjonal Transportplan som vi har lagt frem vil det komme sykkelekspress-veier i de største byene. Det er bra, men jeg tror at dersom bilistene aksepterte at man må dele veien med syklistene, så hadde man unngått veldig mange ulykker, mener han.

Samtidig peker stortingsrepresentanten på en felles forståelse.

– Jeg tror vi har en vei å gå når det gjelder "sykkelvett". Det gjelder både syklister, men det gjelder også bilister og tungtransporten. Mange syklister ligger i 40-50 kilometer i timen, og da må du ta hensyn til det når du skal beregne fart og avstand. Mange bilister ligger veldig tett i forbikjøringer, og mange er ikke oppmerksomme på at det oppstår et dragsug. Suser du forbi en syklist i 100 kilometer i timen, så kan dragsuget gjøre at syklisten havner i grøften. Det tror jeg at mange ikke er klar over, sier Raja.

"Sykkelvett" i kjøreopplæringen

TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad etterlyste flere tiltak tidligere denne uken, for å få ned antallet ulykker mellom syklister og bilister på norske veier.

– Man må ha det inn i kjøreopplæringen til unge sjåfører, man kan tydeliggjøre med høyere bøter hvis bilister tar sjanser på bekostning av syklister og man kan lage planer på utbedring av veiene, mener han.

Her får Kaggestad støtte, og Raja understreker at Venstre har økt bevissthet både i sykkel- og kjøreopplæringen på den politiske agendaen.

– Jeg tror vi trenger å ha dette inn i kjøreopplæringen. At man tidlig lærer å ta hensyn til syklister. Samtidig trenger vi å styrke sykkelopplæringen på skoler, for veldig mange barn og unge sykler til og fra skolen. Samtidig må voksne gå foran som gode rollemodeller. Ikke sykle på rødt lys, skjære rett over veien eller hoppe over hjelmen, oppfordrer han.