13 mistet livet i helikopterstyrten:

Innrømmer for første gang at ulykken kunne ha vært unngått

Helikopterprodusenten Airbus Helicopters innrømmer at de burde ha iverksatt sikkerhetstiltak etter en Super Puma-ulykke i 2009.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Formiddagen den 29. april 2016 går 11 oljearbeidere og to piloter ombord i Super Puma-helikopteret på Gullfaks B-plattformen. Bestefar og oljearbeider Lyder Martin Telle (57) er en av dem. Han skal hjem til kona Anny, til barn og barnebarn

– Han var veldig opptatt av familien sin, ungene, svigerbarna og ikke minst disse smårollingene til barnebarn som han var så ufattelig glad i, forteller Anny Britt Telle.

Se dokumentar om ulykken på TV 2 klokken 21.40, eller på Sumo

Helikopteret styrter ved Turøy vest for Bergen. Ingen av de 13 ombord overlever. Det er snart et år siden Anny mistet mannen hun var gift med i 25 år.

– Når sjokket hadde lagt seg... Da blir det bare tyngre og tyngre, savnet blir større og større, sier Telle.

Reprise av ulykke i 2009

Britiske Audrey Wood har opplevd det samme som Anny. I 2009 var sønnen hennes en av de 16 som døde da et Airbus-helikopter, en eldre Super Puma-modell enn den som havarerte ved Turøy, styrtet i Nordsjøen utenfor Skottland. Også i denne ulykken løsnet rotoren.

– Jeg er virkelig sint, virkelig fortvilet. Vi ble fortalt at dette aldri skulle skje igjen, sier Wood til TV 2 få dager etter Turøy-ulykken.

Begge ulykkene ble utløst av et brudd i et tannhjul i girboksen. Tannhjulene i de to helikoptertypene, begge helikoptre produsert av Airbus Helicopters, var helt identiske. Den norske havarikommisjonen pekte tidlig på likhetene mellom 2009-ulykken og 2016-ulykken.

– Vi ser klare likhetstrekk mellom den bruddflaten vi ser her og det bruddet som funnet etter ulykken på engelsk sektor i 2009, forteller avdelingsdirektør i Statens havarikommisjon for transport, Kåre Halvorsen.

Fulgte ikke sikkerhetsanbefalinger

Etter 2009-ulykken kom den britiske havarikommisjonen med hele 17 sikkerhetsanbefalinger. Blant annet anbefalte de helikopterprodusenten å forbedre overvåkingen av girboksen og ta i bruk oljeanalyse. Dette er sikkerhetstiltak som trolig ville varslet om feil. Anbefalingen ble ikke fulgt opp.

Først nå erkjenner Airbus at de kunne ha gjort mer for å forhindre at dette skulle skje igjen.

Konsernsjefen i Airbus Helicopters innrømmer at ulykken ved Turøy i fjor som krevde 13 menneskeliv kunne vært unngått.

– Etter ulykken i 2009 kunne dere iverksatt en del sikkerhetstiltak. Iverksatte dere tilstrekkelig sikkerhetstiltak?

– Tydeligvis ikke, svarer Airbus-sjef Guillaume Faury.

Etter Turøy-ulykken i 2016 har helikopterprodusenten iverksatt flere sikkerhetstiltak.

– Alt vi gjør nå, burde vært gjort tidligere, sier Faury.

– Men det vi gjør nå er viktig og riktig i forhold til det som skjedde i 2016. Hvis vi hadde gjort det tidligere, ville vi ha forhindret 2016, men det var mye vi ikke visste, fortsetter han.

Pårørende trenger svar

For de etterlatte til de 13 som mistet livet ved Turøy formiddagen 29.april for snart et år siden, er det viktig å få svar. Anny Telle håper at alle steiner blir snudd.

– At det blir satt fokus på dette fra alle sider. At dette aldri må skje igjen, sier hun.