Denne elbilen slår alle konkurrentene
Nå er det 10.000 av den på norske veier.
Elbilsalget fortsetter å øke. Det er ikke minst takket være BMW i3.
Den har siden 2014 vært merkets mest solgte modell i Norge. I år fortsetter det.
Så langt i år er det nemlig registrert over 1.800 i3 i Norge. Det er mer enn noen annen elbil på markedet.
Hvis du synes du ser mange eksemplarer av denne litt sære småbilen på veiene, så er det helt riktig. Totalt er det nemlig over 10.000 i3 på norske skilter.
Rolig start
Denne spede starten var senhøsten 2013. Da ankom de 50 første BMW i3-ene. Året etter ble det registrert 2.040 eksemplarer, og i 2015 var tallet 2.368.
I 2016 ble det totalt registert 24.222 nye elektriske biler i Norge, noe som utgjorde nærmere 16 prosent av nybilmarkedet. BMW i3 ble da landets tredje mest registrerte elektriske bil med 3.943 biler.
Hva i alle dager er denne knappen til?
Mange nye kunder
At i3 er en ekstra viktig modell for BMW, er det ingen tvil om. Den sørger nemlig for å hanke inn en stor gruppe kunder som aldri tidligere har eid BMW.
Faktisk er over 80 prosent av i3-kundene førstegangskjøpere av BMW.
Her spiller naturligvis pris inn. i3 har en startpris på 259.900 kroner, noe som gjør den til merkets innstegsmodell.
– At BMW i3 har vært vår mest solgte modell hvert år siden 2014 viser tydelig at våre kunder er svært fornøyde med bilen og opplevelsen den gir. Vi tilbyr en unik opplevelse i premiumsegmentet med en bil som er født elektrisk, sier administrerende direktør i BMW Group Norge, Emmanuel Bret.
Liten motor i tillegg - så gikk i3 dobbelt så langt
45 år med elektrisk utviking
Allerede i 1972 presenterte BMW sin første elektriske bil; BMW 1602e. Til de olympiske lekene i München ble to biler produsert. Disse ble blant annet brukt som servicebiler under maraton-øvelsen og hadde en elektrisk rekkevidde på inntil 60 km.
– At vi i disse dager, 45 år senere, nå lanserer en egen BMW i3 «Maraton Edition» i Norge er derfor ekstra gøy når man ser på historien, forteller Bret.
Ladetid og tilgjengelighet viktig
– Da vi i 2016 oppgraderte batteriet på BMW i3, og bilen fikk en rekkevidde på inntil 300 km, nådde vi den rekkevidden som dekker behovet til svært mange kunder. I tiden fremover vil rekkevidde naturligvis være et viktig moment for elektriske biler, men lade-infrastruktur vil være driveren i de nye markedene. Med tiden vil fokuset endre seg fra rekkevidde til ladetid og tilgjengelighet, forteller Bret videre.
Har nesten firedoblet salget – på ett år!
Flere nyheter
BMW vil i årene fremover utvikle nye BMW i-modeller, samt elektrifisere de tradisjonelle modell-seriene, både i form av ladbare hybrider og rene elbiler.
I 2020 lanseres BMW X3 som helektrisk modell og i 2021 lanseres en helt ny BMW i-modell, kjent som BMW iNext.
BMW i3 i Norge
BMW i3-registreringer (EV)
2013: 51
2014: 2.040
2015: 2.368
2016: 3.943
2017, pr. 23.04.2017: 1.815
Sum, pr. 23.04.2017: 10.217
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
Denne modellen blir også BMW's første bil hvor de selvkjørende egenskapene presenteres i stor skala.
Lang historie
Elektrifisering av biler er altså noe BMW har jobbet med helt siden 1972. De har presentert en rekke ulike elektriske biler, både som konsepter, protyper og ulike testbiler.
Bestselgeren BMW 3-serie har blant annet flere ganger blitt konvertert og testet med elektrisk motor.
I 1991 avduket BMW konseptbilen «E1», den første konseptbilen som ene og alene var bygget for elektrisk fremdrift. Med utstrakt bruk av aluminium og plast, og en elektrisk rekkevidde på inntil 160 km, var BMW E1 på mange måter datidens smakebit på BMW i3.