Volvo var allerede på slutten av 60-tallet kjent for å lage trygge, robuste og slitesterke biler. Tenk bare på PV, Amazon og den den gang nye 140-serien. Sistnevnte med veldig mye Amazon under det mer moderne skallet.

Bilene var praktiske, romslige og gode. Ikke noe galt med dem slik sett. Men kanskje ikke spesielt spennende og sporty. Riktignok hadde man P1800, som absolutt solgte bra, men den begynte også så smått å dra på årene.

Den lekre Volvo  2000 GTZ er bilen som kunne snudd Volvos image fullstendig på hodet. 
Den lekre Volvo 2000 GTZ er bilen som kunne snudd Volvos image fullstendig på hodet. 

Dessuten trengte man en modell som kunne sikre et solid forfeste ut i den store verden også. Å selge biler i Sverige og Norge var liksom ikke nok til å sikre gode, sikre og langsiktige inntekter.

Man trengte med andre ord å friske opp merkevaren litt. Gjerne med noe som kunne yppe seg mot storheter som sporty og kjøreglade Alfa Romeo og Lancia.

Under karosseriet fra Zagato skjuler det seg teknikk fra Volvo 140-serien.  
Under karosseriet fra Zagato skjuler det seg teknikk fra Volvo 140-serien.  

Volvo ville ikke

Det var da også den Italienske Volvo-importøren som pushet på slik at Zagato, som også er italiensk, tok fram konseptet og prototypen du ser på disse bildene. Nemlig Volvo 2000 GTZ fra 1969.

Volvo 2000 GTZ er en 2 + 2 coupe med tidstypiske lekre linjer og store glassflater. Bilen har motoren fra 140-serien. Det vil si den velkjente og solide B20-motoren på 2 liter.

Her i en oppskremt versjon med annen kamaksel, topplokk med større ventiler og to doble Solex-forgassere. Volvo 2000 GTZ ble vist på Torino Motorshow i 1969, og bilen tiltrakk seg stor oppmerksomhet.

Allikevel valgte Volvo å ikke gå videre med prosjektet.

Bilen var fullt kjørbar og operativ og den ble faktisk solgt til en nå ukjent kjøper. Hva som videre skjedde med bilen vites ikke, men den antas å ikke eksistere mer.

Eirin var ikke så bilinteressert – så kjøpte hun gammel Volvo

Året etter kom Volvo 3000 GTZ som baserer seg på 160-serien og som toppet  200 km/t.  
Året etter kom Volvo 3000 GTZ som baserer seg på 160-serien og som toppet 200 km/t.  

Gir seg ikke og bygger en 3000 GTZ

Men Volvo må, avslaget til tross, ha gitt Zagato et ørlite håp. I alle fall så fortsatte de å jobbe videre med Volvo GTZ-prosjektet. Allerede året etter i 1970 hadde de tatt fram en ny prototype. Volvo 3000 GTZ het bilen, og den bygget videre på 2000-modellen. Men nå med B30 3-litersmotoren fra Volvo 164 under panseret, som i denne versjonen var trimmet opp til hele 190 hestekrefter.

Større grill og vippelykter er noe av det som skiller 3000 GTZ fra 2000 GTZ. 
Større grill og vippelykter er noe av det som skiller 3000 GTZ fra 2000 GTZ. 

Det var nok til at bilen akkurat klarte, den gang, magiske 200 km/t i toppfart. 3000 GTZ fikk også en annen, større og 164-aktig grill, og pop-up lykter.

Men også da vendte Volvo tommelen ned for GTZ-prosjektet. Også 3000 GTZ ble solgt og gikk i vanlig trafikk i mange år, før den kom i en ulykke og ble solgt.

Rykter sier at denne bilen nå er i hendene på en svensk samler som holder på å bygge den opp igjen. Så hvem vet – kanskje vi en dag får se en Volvo GTZ på veien igjen? Det blir i så fall en helt unik bil!

Denne artikkelen om GTZ sto først på trykk i magasinet VolvoKlassikker, som er å finne i butikkhyllene nå.

Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran!

Slik ser 100 sider fullspekket med Volvo-artikler ut. 
Slik ser 100 sider fullspekket med Volvo-artikler ut. 

VolvoKlassiker byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassiske Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Du finner det over hele landet – i kiosker, bladsjapper, butikker og bensinstasjoner og der du ellers kjøper blader.

Cecilie (21) gjorde kupp på gammel Volvo som ikke startet

Bestill via SMS

VolvoKlassiker er å finne i butikkene en stund til. Men om du ikke finner det så kan det veldig enkelt bestilles på SMS.

Du sender bare VOLVO til 2205. Verre er det ikke. Det koster det samme som i butikken, 99 kroner, og belastes telefonregningen. Da får du det også rett hjem i postkassen.

Les også: Han har eid over 50 Volvoer – nå er han klassiker-redaktør

Video: Dette er den aller nyeste modellen fra Volvo