Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ett år siden et helikopter med 13 personer om bord styrtet på vei fra Gullfaks til Flesland. Alle om bord omkom.

En svært dramatisk video fra ulykkesdagen 29. april viser at rotoren løsnet fra Super Puma-helikopteret. Mens rotoren er på vei mot bakken, stiger det svart røyk opp fra krasjstedet. Rotoren ble senere funnet på land, mens flykroppen ble funnet under vann.

Flyforbud

Super Puma-modellen som styret ble umiddelbart satt på bakken i Norge. Noen uker senere fikk en annen Super Puma modell, med samme type girkasse, også flyforbud.

Også i 2009 styrtet et Super Puma-helikopter med samme type girkasse i havet utenfor Skottland. 16 omkom.

Den gang fikk Airbus en liste med 17 krav om utbedringer. Ble de tilstrekkelig utført? Kunne ulykken vært unngått? Se Dokument 2 på TV 2 klokken 21.40 onsdag eller på Sumo.

Først i juni innførte EUs flysikkerhetsorgan (EASA) flyforbud for de to Super Puma modellene. Men den 7. oktober valgte EASA å oppheve flyforbudet igjen. Airbus Helicopters mente de var trygge.

Luftfartstilsynet kritisk

Det norske luftfartstilsynet var imidlertid kritiske. De sa at tiltakene som var iverksatt, var utilstrekkelige. Luftfartstilsynet i Norge har hele tiden ment at helikopterne ikke er trygge nok til å sette tilbake drift. Høsten 2016 presset ESA på for at Norge skulle oppheve flyforbudet.

Nå viser det seg at opphevelsen av flyforbudet ble gjort, før alle nødvendige sikkerhetstiltak var på plass:

I mars kom det en hastemelding fra EASA med krav om at operatørene umiddelbart skulle sjekke oljekjøleren på de to Super puma-modellene som var i luften igjen.

Etter at flyforbudet ble opphevet i oktober uttalte EASA til TV 2 at alle nødvendige tiltak var iverksatt da helikopterne kom i luften.

Men etter at enda et nytt sikkerhetstiltak plutselig blir hasteinnført, spør vi på nytt om EASA er fornøyd med vurderingene om å oppheve flyforbudet.

Dette svarer ikke EASA direkte på, men hevder at «dersom nye bevis blir tilgjengelige, for eksempel fra en undersøkelse, kan EASA endre en eksisterende AD»

Airbus avviste lenge at det var noen sammenheng mellom det som gikk galt da et Super Puma-helikopter med 16 personer styrtet i havet utenfor Skottland i 2009. Havarikommisjonens undersøkelser viser imidlertid at det var tretthetsbrudd i girboksen som forårsaket begge ulykkene.