Denne måten å laste på tilhengeren anbefales ikke – og ble ikke godt mottatt på kontrollen til Statens vegvesen. Stolene bakerst var i ferd med å falle helt av. Foto: Statens vegvesen
Denne måten å laste på tilhengeren anbefales ikke – og ble ikke godt mottatt på kontrollen til Statens vegvesen. Stolene bakerst var i ferd med å falle helt av. Foto: Statens vegvesen

Ikke rart kontrollørene reagerte da denne kom kjørende

Nå har de fokus på lastesikring.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har vel alle vært der, på et eller annet tidspunkt: Tilhengeren er helt full, og det er bare noen "småting" til som må med for at du skal slippe å ta to turer. Da er gode råde dyre.

Men det hender at dårlige råd blir dyre også. Som i tilfellet du ser bilde av øverst i denne saken.

Her hadde det lønnet seg å enten ta to turer, eller sikret lasten skikkelig.

Mange kjører ulovlig uten å vite det

14 fikk gebyr

Statens vegvesen hadde nylig kontroll av tilhengere på Heggstadmoen og Tiller i Trondheim. Det resulterte i at hele 12 fører ble anmeldt.

Ytterligere 14 førere fikk gebyrer og 15 fikk en kontrollseddel, skriver Adressa.no.

Tilhengeren kostet ham førerkortet

Forskjøvet

Bildet i denne saken viser at lasten har forskjøvet seg, og at stolene er i ferd med å falle av. Denne løsningen er ikke akkurat forskriftsmessig.

– Lasten skal være sikret og det skal ikke stikke ut noe utover karmene på tilhengeren, sier fagleder for utekontrollen til Statens vegvesen i Sør-Trøndelag, Jan Ivar Moen til lokalavisen.

Dette er trafikkregelen du må være Einstein for å forstå

Lastsikring

I disse dager er det mange som sjauer i hagen og har startet på ulike oppussings- eller byggeprosjekter. Da blir det gjerne mye kjøring med henger.

Men skal du unngå uhell, eller sviende bøter, er det viktig å sørge for at det du frakter er forsvarlig sikret.

Tilhenger: Dette må du være obs på!

Gode råd

Statens vegvesen har en rekke gode tips og råd til hvordan du kan sørge for akkurat det:

– Gods som kan støve, ryke eller virvle av kjøretøyet skal sikres med nett eller presenning.

– For andre gjenstander må spennbånd/lastestropper benyttes.

Plasseringen av godset på hengeren er viktig for kuletrykket.
Plasseringen av godset på hengeren er viktig for kuletrykket.

– Lang last skal plasseres så langt frem som mulig. Ha også rett kant fremover. Sikre så lasten med overfallssikringer slik at lasten ikke forskyver seg.

– Bruk merkebånd på last som stikker ut bakover mer enn en meter.

– Pass også på at du laster tilhengeren slik at det blir riktig kuletrykk. Vekten skal bæres av tilhengerens aksel (se illustrasjon). Riktig kuletrykk er ca. 50 til 75 kg på en lastet tilhenger. For mye eller for lite kuletrykk kan være trafikkfarlig. Kuletrykk kan kontrolleres med en vanlig badevekt.

– Vær spesielt oppmerksom når du kjører med tilhenger, hold deg godt til høyre side, avpass farten og vis tydelige tegn som blinklys og bremselys i god tid. kjør mykt, unngå kraftig oppbremsing og kraftig akselerasjon.

– Ved stans bør du etterse at sikringen er inntakt, at ingen ting har løsnet. Hvis du står på vegen, så ha på refleksvest slik at du blir sett av andre.

Kilde: Statens vegvesen.no

Pass deg for tilhenger–fellen