Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da BMW lanserte sin coupeaktige versjon av SUVen X5, ble det ramaskrik. X6 ble av enkelte sett på som å være fanden selv, på fire hjul.

X5 var jo tross alt veldig bra, og ikke minst praktisk. Hva skulle en med en variant som hadde dårligere plass, færre sitteplasser og som likevel kostet mer?

Men kritikken til tross, salget gikk til himmels og bilen var en suksess fra dag én. Og om du ikke hadde råd til den som ny, er det kanskje nå du skal sikre deg et eksemplar. Prisen er i alle fall mye mer overkommelig.

Det gjelder også en av verstingmodellene, 5.0i, med over 400 hk...

– Denne kan skremme fanden på flatmark!

1/3 av nypris

På ni år har en slik falt fra i underkant av 2 millioner, til 645.000 kroner. 2008-modellen har rullet 93.800 kilometer og er som forventet raust utstyrt.

Men den skikkelige rosinen i pølsa, finner vi under panseret. Her gjemmer det seg nemlig en 4,4-liters V8 biturbo-maskin, som kan dra skinnet av selv den råeste pølsa.

0-100 km/t leveres på 5,4 sekunder. I 2008 var det svært få SUV-er som matchet den slags ytelser.

BMW X5: Denne SUV-en har superkrefter

Det er kun små detaljer som skiller X6 fra X5 innvendig. Interiøret er ryddig og funksjonelt, med høy kvalitetsfølelse.
Det er kun små detaljer som skiller X6 fra X5 innvendig. Interiøret er ryddig og funksjonelt, med høy kvalitetsfølelse.

Rå lyd

Som du gjerne forventer av en V8-motor, er det frisk lyd i denne bilen. Så du trenger ikke tro at du kan snike deg rundt i nabolaget helt uten å få oppmerksomhet.

Men så har vel en typisk X6-kjøper heller aldri vært spesielt redd for å synes litt i trafikkbildet.

Bilen vi omtaler har sølv metallic lakk, som er en relativt uvanlig farge på akkurat X6. Den domineres av sorte og grå varianter.

Her har prisraset vært brutalt

Sjelden mulighet

Bruktmarkedet renner ikke akkurat over av disse 5.0i-modellene, heller. I skrivende stund ligger det to stykker til salgs på finn.no. Den vi omtaler er billigst, men har også høyest kilometerstand.

Utstyrslisten er som nevnt lang. Du får utvidet skinnpakke, lyse komfortseter, head up-display, adaptivt understell, utvidet tilhengervekt, 21" sommerdekk og 20" vinterdekk, takluke, ryggekamera, keyless, softclose, varme i rattet, stor stereo og stor navi, for å nevne noe.

Klikk her for å se hele annonsen

Bagasjerommet er ikke like romslig som på X5. Men det tar tross alt 570 liter ...
Bagasjerommet er ikke like romslig som på X5. Men det tar tross alt 570 liter ...

Mindre praktisk

Som nevnt er X6 mindre praktisk enn X5. For eksempel har bilen vi omtaler kun fire seter. Bagasjerommet er også mindre, på grunn av den av coupeaktige taklinjen.

Men når det er sagt, så er det fortsatt 570 liter til rådighet til bagasje. Dessuten er det god plass til de to i baksetet, selv om takhøyden er noe begrenset.

Super-BMW satte råkjøring-rekord på norske veier

Koster å holde den i gang

Kjøreegenskapene er også enda litt hvassere enn på X5. Til tross for en egenvekt på over 2,1 tonn, har BMW klart å gjøre den mer sporty enn andre SUV-er produsert på samme tid.

Egentlig hadde vi ikke tenkt å plage noen med forbruket på en slik doning, men vi får vel gjøre det også. Og det er akkurat så ille som du tror. Her tømmes halve tanken bare du tar nøkkelen ut av lomma. Nesten.

1,25 l/mil slurper den i seg ved blandet kjøring. Du skal ikke være spesielt raus med høyrefoten før det blir 2 liter, heller ...Så ikke si vi ikke advarte deg.

Men så får du grom lyd, gromt fraspark og innpass i byene uansett hvor dårlig luftkvalitet det måtte være ...

Her kan du lese testen av nye X6