Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er noe spesielt med brannbiler. Kanskje er det så enkelt som at mange av oss en eller annen gang i løpet av oppveksten drømte om å bli brannman. Rykke ut og slukke branner – i en knallrød og tøff brannbil med blinkende lys og sirener.

Brannbiler kan forresten være så mangt. Noen er svære, noen er langt mindre – og noen er rett og slett vanlige biler påmontert litt ekstra utstyr.

42 år gammel

Det står mange ulike brannbiler rundt om på norske brannstasjoner. Og felles for de fleste av dem er at de har kort årlig kjørelengde. Det betyr at det kan være mye bil igjen, selv om de har blitt noen år.

Et veldig godt eksempel på det får vi med brannbilen som nå skal selges på Gardermoen. Her snakker vi en 1975-modell Land Rover, som tydeligvis er skikkelig brannbil-spekket, med alt som seg hør og bør av utstyr.

Børnet helt til BMW-en begynte å brenne

Gått kraftig opp i pris

Bilen ser rett og slett knalltøff ut. I løpet av tjenesten hos Kvinnherrad Brannvern har den ikke rullet mer enn 7.775 kilometer. Nå kan den bli din for 234.000 kroner.

Synes du det høres ut som en stiv pris? Vel, da må du også ta i betraktning at spesielle biler som dette har gått kraftig opp i pris de siste årene. Vi snakker samlerobjekter. Biler som virkelig skiller seg ut, og som det heller ikke finnes veldig mange av.

Dette har faktisk vært en brannbil

Land Rovere av denne generasjonen er forlengst klassikere, dette er biler med høy entusiastfaktor.Faksimile: finn.no.
Land Rovere av denne generasjonen er forlengst klassikere, dette er biler med høy entusiastfaktor.Faksimile: finn.no.

Klikk her for å se annonsen på brannbilen:

Selges til entusiast

Selger som beskriver seg selv som bilentusiast med bilsalg og import som hobby, forteller at brannbilen har både bruksmerker og patina etter lang tjeneste.

Han forteller følgende om Land Roveren:

– Disse bilene har aluminium-karosseri, med de fordeler og ulemper dette medfører. Blant annet avflassing av lakk, til gjengjeld ruster det ikke. Med tanke på bilens alder, kilometerstand og tilstand generelt, er dette å betrakte som et samlerobjekt. Selges fortrinnsvis til entusiast.

Annonsert i utlandet

Vi tar med at bilen har tullt fungerende frontmontert brannpumpe, hvis du skulle komme over en brann som trenger å slukkes. Land Roveren er registrert som motorredskap og har dermed fritak fra bomring og EU-kontroll.

Selger forteller også at brannbilen vil bli annonsert på utenlandske nettsider også. Det betyr at den kan komme til forlate landet hvis ikke en norsk kjøper melder seg.

Vi er nok ikke de eneste som håper at det ikke skal skje...

En annen gammel brannbil: Her ble det budkrig!