Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 1972 ga BMW liv til en modell som fikk internkode E12 – bedre kjent som 5-serie.

Det skulle bli starten på en gigantsuksess, som har fulgt merket trofast siden den tid. Om vi ser bort fra volummodellen, 3-serie, er 5-serie den mest solgte modellen til BMW.

Utgående modell, sjette generasjon, kom i 2010. Den har holdt seg godt, både med tanke på design og kjøreegenskaper. Men i år kommer altså erstatteren.

Den har vokst, fått mer utstyr, lavere vekt og BMW sier at de har fintunet kjøreegenskapene enda mer.

Vi har testet bilen på veiene i Portugal, men den virkelige prøven er naturligvis hvordan den oppfører seg her hjemme.

Test BMW 5-serie: Denne står til terningkast 6!

Du lurer ikke på hvilket merke dette er. De tradisjonelle nyrene er på plass – og LED-lysene er også lett gjenkjennelige.
Du lurer ikke på hvilket merke dette er. De tradisjonelle nyrene er på plass – og LED-lysene er også lett gjenkjennelige.

Hvordan er den å kjøre?

Testbilen er Luxury Line-modell. Det betyr at den ikke er like sportslig som M-modellene med sportsunderstell. Likevel får du ulike kjøreprogram, som gjør at den er stødig og rask i svingene. Slik en forventer av BMW.

Det som imponerer mest med akkurat testbilen, er imidlertid kjørekomforten. Se opp, Mercedes, er alt vi har å si. E-klasse er nemlig klasselederen her, men nå lurer vi på om BMW begynner å komme faretruende nær. Denne bilen går nesten helt lydløs, selv på dårlige vårveier, den sluker ujevnhetene med stor apetitt og langkjøring er en sann fryd!

I tillegg er de smått legendariske komfortsetene (25.400 kroner) fortsatt noe av det ypperste i bilverden.

Ønsker du mer snert, velger du sportsunderstellet. Vi har testet det, og kan skriver under på at den leverer BMW-kvaliteten du forventer.

Flere og flere velger firehjulsdrift, og det gjelder ikke minst for BMW. Med xdrive blir kanskje kjøreegenskapene litt mindre lekne, men til gjengjeld kommer du deg fram dit du skal uten dramatikk.

Baksetene er komfortable og det er romslig. Også for voksne på langtur.
Baksetene er komfortable og det er romslig. Også for voksne på langtur.

Hvordan er plassen?

Dagens 5-serie har altså vokst. Betydelig. Den måler nå drøyt 4,9 meter, og er dermed ikke så langt unna samme lengde som forrige generasjon av flaggskipet 7-serie.

Plassøkningen merkes godt i baksetet. Her sitter du nemlig svært godt, og har god plass i alle retninger. Takhøyden er også god.

Bagasjerommet er nå på hele 530 liter. Vi fikk testet kapasiteten til det fulle, og en familie på tur klarer seg stort sett fint med dette. Like praktisk som en stasjonsvogn er den imidlertid naturligvis ikke.

Foran er det også romslig i alle retninger. En høy og god midtkonsoll har også oppbevaringsplass, og det er gode koppholdere.

Flertallet av 5-serie-kundene vl ha denne: Stasjonsvogna

Med Luxury Line-pakken blir 5-serie mer som en limousine enn en sporty sedan.
Med Luxury Line-pakken blir 5-serie mer som en limousine enn en sporty sedan.

Finest utenpå eller inni?

Fronten ser rimelig agressiv ut. LED-lysene til BMW har som vanlig et sint uttrykk.

Men den minner nå mye mer om 7-serie enn forrige generasjon av 5-serie, og har fått enda bredere og lavere utseende. Siden bilen er blitt såpass stor, mister den litt av den sportslige utstrålingen. Særlig med Luxury Line-pakke er det betydelig mer limousine og storbilfølelse, enn sporty sedan.

De to store nyrene sørger for kjøling til motoren. Men nytt er det nå at spjeld i grillen kan lukkes når motoren ikke trenger avkjølende vind, og dermed reduseres luftmotstanden og forbruket.

Det skal sies at M-pakken og litt heftige felger får den til å bli mer ungdommelig og sporty.

Med alt av dagens hjelpemidler, inkludert at bilen gjør hele jobben selv, skal det mye til å ripe opp bilen på parkeringsplassen.
Med alt av dagens hjelpemidler, inkludert at bilen gjør hele jobben selv, skal det mye til å ripe opp bilen på parkeringsplassen.

Her er det bare å velge hvilken versjon du liker best.

På innsiden er det ikke like revolusjonerende som hos Mercedes E-klasse. Det er riktignok litt større skjerm på dashbordet, og du kan styre enkelte deler av infotainmentsystemet med gestikulering. Men like tøft og brukervennlig som det E-klasse kan by på, er det ikke.

Men en ting er og blir BMW best på. I særklasse, vil vi påstå. Og det er på head up display-teknologi. Her har de satt standarden i mange år allerede. Det fortsetter de med her. Veldig brukervennlig og praktisk, og du kan styre alt fra telefon og stereoanlegg via knappene på rattet.

Her tester vi BMWs råskinn – på en Formel 1-bane!

Interiøret er nærmest hentet direkte ut av toppmodellen 7-serie. Skjermen på dashbordet danner utgangspunktet for et glimrende infotainmentsystem. Det er imponerende grafikk og ryddig og intuitiv menystruktur. 
Interiøret er nærmest hentet direkte ut av toppmodellen 7-serie. Skjermen på dashbordet danner utgangspunktet for et glimrende infotainmentsystem. Det er imponerende grafikk og ryddig og intuitiv menystruktur. 

Går den bra?

Testbilen er en 530i. Det er en betegnelse som kanskje skulle antyde at du har både en 3-liters motor og rekkesekser under panseret. Men slik er det ikke lenger. Her er det effektiv 2-liter med turbo og fire sylindre.

Effekten er på solid 252 hk. Det holder til et svært potent fraspark. 0-100 km/t er unnagjort på 6 sekunder blank. Du har også et dreiemoment på 350 Nm, som gir et nesten dieselmotor-aktig fraspark også med lavt turtall.

Velger du Sport-programmet strammes styring og understell, samtidig som girkassen blir hvassere.

Forbruket er oppgitt til 0,6 l/mil. Under testuken endte vi på rundt 0,7 l/mil, med en del langkjøring (og fullpakket bil!). Det står det respekt av på en luksusbil med stor bensinmotor.

Dette har BMW aldri gjort før

...og hva er konklusjonen?

Vi lot oss imponere av BMWs nykommer da vi testet den første gang i Portugal. Da aller mest av de sportslige kjøreegenskapene. Nå er det først og fremst komforten som gjør sterkest inntrykk, etter noen langturer på kryss og tvers i Norge.

BMW 530i xdrive

Motor: 2-liter bensin

Effekt: 252 hk / 350 Nm

0-100 km/t: 6 sek.

Forbruk: 0,64 l/mil

Toppfart: 250 km/t

Bagasjerom: 530 liter

Lengde x bredde x høyde: 493 x 187 x 146 cm

Vekt: 1.595 kg

Pris: 613.000 kroner

Pris testbil: 940.050 kroner

5-serie er en skikkelig luksusbil, men kan spekkes etter ditt ønske – enten det er komfort i særklasse, eller sportslige kjøreegenskaper som ingen andre i segmentet matcher.

530i xdrive koster fra 613.000 kroner. Den er ingen u-pris. Men som vanlig er det både ønskelig og nødvendig med en god porsjon ekstrautstyr. Det gjør naturligvis noe med prisen.

Du nærmer deg fort 800.000 for en normalt utstyr modell. Fortsatt vil du kunne spe på med mye mer, om du har midler og ønsker om det. Testbilen ender på solide 940.050 kroner...

Så mye trenger det ikke bli, men med tanke på annenhåndsverdien er det neppe smart å kjøpe en 5-serie som kan bli oppfattet som litt ribbet. Den vil ikke mange ha lyst på etter deg.

Men om du synes drøyt 940.0000 kronerhøres mye ut, kan du få den betydelig rimeligere. 520d koster fra 476.000 kroner.

Bowers & Wilkins surround-stereoanlegget, med bakgrunnsbelyste høyttalere, er naturligvis noe som koster ekstra. 50.500 kroner, ekstra, faktisk. Atmosfærebelysningen kan endres i en rekke farger.
Bowers & Wilkins surround-stereoanlegget, med bakgrunnsbelyste høyttalere, er naturligvis noe som koster ekstra. 50.500 kroner, ekstra, faktisk. Atmosfærebelysningen kan endres i en rekke farger.

Lyst på brukt 5-serie? Denne får du rimelig nå