I en ny rapport fra det statlige australske forskningsinstituttet CSIRO, mener forskere å ha funnet svaret på hvor vrakdelene etter det savnede MH370 har havnet.

Etter at en del av en flyvinge ble skyllet opp på den franske øya Réunion i juli 2015, brukte forskerne en identisk vingedel til å beregne hvor flyet ville drive i havet.

Konklusjonen er at vraket befinner seg i et område nord for stedet hvor man tidligere har søkt.

– Vår siste anbefaling er mye mer presis enn jeg har drømt om å oppnå, sier David Griffin, teamleder av prosjektet i CSIRO.

Allerede i desember ble det klart at eksperter mener søket etter flyvraket har foregått i feil område.

– Testene vi har gjort indikerer at den mest sannsynlige posisjonen for MH370 er i dette nye søkeområdet. Vi kan ikke være hundre prosent sikre, men det er dit alle bevisene peker, sier Griffin.

Har avsluttet søk

Flyet, som hadde 239 personer om bord, var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing da det forsvant fra radaren over Indiahavet 8. mars 2014. Siden har man aldri funnet det igjen.

Myndighetene i Malaysia, Kina og Australia har avsluttet det enorme søket som ble gjort etter flyet, og vil ikke gjenåpne etterforskningen med mindre det blir gjort betydningsfulle funn.

Men til tross for funnene i den siste forskningsrapporten, er det ifølge The Telegraph lite sannsynlig at Australia vil gjenåpne søket etter Malaysian Airlines-flyet.

Ifølge Australias transportminister, Darren Chester, gir ikke den nye rapporten nok beviser til gjenåpning, skriver avisen.

Flere funn

Det har blitt gjort flere vrakfunn langs Afrikas østkyst etter styrten. Også i slutten av juni 2016 ble det gjort funn av en vingedel utenfor Pemba-øya ved Tanzania.

Én av vrakdelene tilhører med sikkerhet MH370, mens de fire andre «med stor sikkerhet» tilhører det savnede flyet, opplyser australske myndigheter.

Her er teoriene

Det verserer flere teorier om hva som skjedde med MH370. Det siste pilotene sa til flygelederne var «Good night, Malaysian three seven zero».

Hemmeligstemplede dokumenter fra malaysisk politi viser at piloten kan ha styrtet flyet med vilje. En måned før styrten, fløy han en mistenkelig rute i sin personlige flysimulator.

Ruteflypilot Ewan Wilson, som deltok i bokprosjektet «Good Night Malaysia 370: The Truth Behind the Loss of Flight 370», mener det ikke er noen annen mulighet enn at flyet ble styrtet med vilje.

Andre teorier er at flyet kan blitt kapret, at det var et kraftig trykkfall om bord eller at en brann brøt ut om bord i flyet.