Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mens elbiler generelt har solgt veldig bra i Norge de siste årene, har det gått mer trått for Fords modell i denne klassen.

Focus Electric ble lansert i 2013, men klarte aldri å oppnå de samme salgstallene som konkurrentene. Det samme gjelder i resten av Europa, og før påske meldte det velinformerte bransje-nettstedet Automotive News at Ford skulle stoppe produksjonen av Focus Electric i Tyskland.

Det gjenga vi også her på Broom. Nyheten viste seg imidlertid å ikke være riktig.

Ny satsing i Norge

– Vi har blitt informert av Ford at det aldri har vært planlagt å avslutte produksjonen av Focus Electric i Europa i løpet av 2017, og det er vi naturligvis glade for, sier Anne Sønsteby som er informasjonsdirektør for Ford i Norge.

Hun minner om at Focus Electric nylig har blitt oppgradert:

– Rekkevidden har økt fra 162 til 225 km, og i tillegg kan den nå også hurtiglades. Vi vet at denne rekkevidden i praksis er mer enn tilstrekkelig for de aller fleste elbilbrukere. I tillegg tilbyr vi nå bilen til det vi mener er en svært attraktiv pris, fra 233.000 kroner, sier Sønsteby.

Ford Focus Electric kom på markedet første gang i 2013, nå er det altså klart for en oppgradering av modellen.
Ford Focus Electric kom på markedet første gang i 2013, nå er det altså klart for en oppgradering av modellen.

Brooms bilekspert: – Kjøp elbil nå!

145 hestekrefter

Batteristørrelsen i Focus Electric har økt til 33.5 kWt. Den elektriske motoren har en effekt på 145 hk.

Bilen kommer også med Fords nye infotainmentsystem, SYNC3. Fra en 8-tommers berøringsskjerm kan du kontrollere smarttelefon, musikk, navigasjon og klimaanlegg med stemmekommandoer på norsk, eller ved berøring.

Dette får du bare i Tesla – eller om du heter James Bond

Brukt fra 120.000 kroner

Focus Electric kan også forvarmes ved hjelp av en app på mobiltelefonen, eller fra bilens kjørecomputer.

Titanium utstyrsnivå er standard, det innebærer blant annet nøkkelfritt system, 17-tommers alufelger, ryggekamera, cruisekontroll og regnsensor.

PS: Er du ute etter brukt elbil? 2013-modeller av Focus Electric starter nå på rundt 120.000 kroner i bruktmarkedet. De aller fleste eksemplarene har en begrenset kjørelengde, dette kan dermed også være mye bruktbil for pengene.

Volvo kommer med elbil, "Made in China"