Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg og samboeren ønsker å kjøpe en familiebil til under 100 000 kr. Vi ønsker en stasjonsvogn med plass til et lite hundebur og vogn. Bilen må også ha isofix-fester i baksetet til barnestol.

Vi har fått øynene opp for Ford Focus stasjonsvogn fra 2011 og nyere. Kan den oppfylle våre krav - og er den driftssikker? Takker for svar!

Benny svarer:

Heisann! Ford Focus er slett ikke noe dumt kjøp i bruktmarkedet. Bilen er forholdsvis kompakt, men byr på god plass i forhold til størrelsen. Dessuten er det en ganske kjøreglad bil i dette segmentet.

Du får den utgaven som ble lansert i 2010 for godt under 100.000 kroner nå. Men mange av de billigste har gått langt og er litt kjipt utstyrt. Om dere har mulighet, så strekk dere så langt opp mot 100.000 som dere klarer – gjerne litt over også. Jeg tror det kan være regningssvarende på litt sikt. Som tilleggsutstyr kan bilene også være utstyrt med en ganske omfattende sikkerhetspakke, som absolutt er verdt å betale litt ekstra for å få. Vi snakker om utstyr som automatiske lys, filskiftvarsler, skilt-gjenkjenning og automatisk nødbrems.

Både hundebur og barnevogn høres utfordrende ut, nesten uansett bil, så her kommer det an på både bur og vogn, men som nevnt - det er få biler som gir mer plass for pengene enn nettopp Ford Focus, så her må du nesten prøve deg litt fram. Isofix-fester i baksetene er i alle fall på plass.

Den innvendig plassen er god, men designet kan diskuteres. En del eiere klager på uoversiktlige brytere og betjeninger. 
Den innvendig plassen er god, men designet kan diskuteres. En del eiere klager på uoversiktlige brytere og betjeninger. 

En salig røre innvendig...

De fleste bilene i Norge her 1,6-liters dieselmotor. Den er både sterk, gjerrig og driftssikker. Som alltid bør servicehistorikken sjekkes. Registerreimen skal byttes på 140.000 kilometer. Tett partikkelfilter forekommer på biler som har hatt mye småkjøring, ofte etter rundt 100.000 kilometer.

Noe småkluss har det også vært med det elektriske/elektronikken, så sjekk nøye at alle elektriske funksjoner virker som de skal. Bremseskivene bak bør også sjekkes litt ekstra nøye for rust, sammen med resten av bremsene og forstillingen som også bør kontrolleres.

Har man mye mørkekjøring er xenon-lys en stor fordel. De vanlige lampene på Focus er ikke mye å rope hurra for...

Bilen er pen å se på utvendig. Det innvendige designet er kanskje mer spesielt enn pent, med en salig røre av små og store knapper om hverandre. Men det venner man seg fort til.

Alt i alt mener jeg at dette er godt og fornuftig kjøp som gir mye både bil og plass for 100.000 kroner. Let opp et pent og velholdt eksemplar med god servicehistorikk, så tror jeg dere vil bli godt fornøyde!

Lykke til!

Les vår test av denne Ford Focus modellen her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Her kan du kjøpe ditt eget bilverksted

Video: Denne krasjtesten gikk ikke så bra for Ford