Denne ville blitt populær i Norge

Men merket måtte forlate oss for noen år siden.

En ganske så lekker crossover som ville gjort det godt i Norge, med visse forbehold. 
En ganske så lekker crossover som ville gjort det godt i Norge, med visse forbehold. 

Det er mange biler som ville vært helt riktige for det norske markedet, men som av ulike grunner ikke finner veien til våre breddegrader.

En biltype som er spesielt populær i dagens politiske klima er SUV-aktige og ladbare hybrider, og det finnes mange stilige vi ikke får kjøpt.

En annen ting vi ikke får kjøpt i Norge lenger, er merket Chevrolet. Det gamle amerikanske hedersmerket slet i mange år på 2000-tallet med å få et fotfeste på det norske markedet, men fra 2012 overtok importøren Autonor ansvaret for Chevrolet, og i 2013 hadde man et hederlig salg i Norge.

Men så kom sjokkbeskjeden i desember 2013: Fra og med 2016 ville Chevrolet trekke seg ut av Europa (med unntak av ikoniske modeller som Camaro og Corvette i enkelte markeder).

At GM trakk Chevrolet ut av Europa ble av mange ansett som en merkelig vurdering. Man hadde lagt ned mye penger i å etablere merket, og salget var stigende. Men i tillegg inngikk man i 2012 historiens dyreste sponsoravtale med fotballklubben Manchester United, som fra 2014/2015 sesongen begynte å spille med Chevrolet-logo på brystet. Avtalen gjelder i syv år, og koster 3,3 milliarder kroner.

En ellevill sum, spesielt med tanke på at GM altså trakk ut merket av selve kjerneområdet for fotball, idet sponsingen begynte.

Interiøret virker innbydende og sportslig. 
Interiøret virker innbydende og sportslig. 

Her er bilmerket som står opp fra de døde

Crossover i Kina

Så hva vi kunne forventet hvis Chevrolet fortsatt var representert i Europa? Vel, en stilig kommende modell er crossoveren FNR-X, som nå vises som konsept på Shanghai-utstillingen i Kina. For to år siden viste man en litt drøyere versjon kalt FNR (en forkortelse for Find New Roads), men nå har man altså tonet ned det hele, som kan tyde på at man ønsker produksjonsmodell på lang sikt.

Designet er veldig Chevrolet, og fronten må sies å være inspirert av råskinnet Camaro ZL1. Høye karosserisider og trikset med det flytende taket er vanlig på slike biler, men aktiv aero på felgene må sies å være uvanlig i denne klassen (dette for å redusere luftmotstand, og dermed forbruk).

Selvmordsdører bak

Framdørene åpnes på vanlig vis, mens bakdørene er "selvmordsdører", slik at man får en kjempestor åpning inn i bilen. En spoiler er også på plass over bakruten, mens adaptiv fjæring senker bilen i fart (som også reduserer luftmotstand og forbruk).

Å fylle feil kan fort bli dyrt

Innvendig er det fortsatt mye konseptbil, og interiørbelysningen skifter farge etter hvilket kjøremodus man er i. Setene er kledd i det Chevrolet kaller «High-Tech Fabric», mens infotainment-skjermen og instrumentpanelet begge har store OLED displayer, mens et stort Head-Up display er på plass i frontruten. Sensorer vil merke hvem som sitter bak rattet, og justere til personens favorittinnstillinger.

Fin modell for Norge

Med andre ord er det mye som tyder på at FNR-X ville blitt en fin modell for norske Chevrolet-forhandlere hvis de fortsatt hadde vært her, og hvis bilen kommer i produksjon om noen år. Ikke minst fordi Chevrolet opplyser om at bilen er en ladbar hybrid.

Dessuten lurer Opel-salget i bakgrunnen. At GM trakk Chevrolet ut av Europa, ble mest sannsynlig gjort for ikke å gi Opel intern konkurranse. Men nå som Opel er solgt til PSA, kan kanskje Chevrolet gjøre comeback i Europa?

Dette er kanskje klassens morsomste bil